90 OCH 35

Idag fyller min fantastiska farmor 90 år.
Detta är en ytterst jordnära och vital gumma vars cirklar sällan eller aldrig rubbas.
Jag hälsade på henne i februari och då kunde hon redogöra exakt för hur hon kände och mådde den speciella vårdag 1950 då ett fotografi på henne som 31-åring flankerad av två av sina söner, varav den är ena min pappa, togs.
Hon drog sig till minnes dofter och händelser under denna dag men även vad som sades under fotograferingen.

Själv kommer jag knappt ihåg vad jag käkade till middag i måndags.

Tänka sig, farmor 90 år. Det är en fantastisk ålder. Att ha levt så länge och fortfarande vara kapabel att minnas.
Jag tycker det är underbart.
På lördag skall vi fira henne rejält. Det blir barn, barnbarn och barnbarnsbarn.


Här är en skön bild på farmor och ett av barnbarnsbarnen.

Själv fyller jag 35 till hösten. En rund och fin siffra. En väldigt mogen siffra.
Min favoritålder. Man är slutgiltigt accepterad som vuxen, samtidigt som man har en chans att behålla sin kroppsliga ungdomlighet i ca fem år till, innan backlashen kommer.
All medicinsk vetenskap brukar rekommendera följande: "känner du dessa symptom och är över 40 bör du genast kontakta en läkare".
Bara att inse - förfallet är på väg...

Men nu skall man ju leva livet här och nu och snart är det alltså dags för 35-årsdagen.
Jag har faktiskt velat vara 35 sedan en ganska lång tid. Minns att jag redan i 23-årsåldern önskade att jag var 35, då jag hade en teori om att 35 var den ultimata åldern.

Samtidigt bör man vara realist. Michael Jackson hade det som allra jävligast med pedofilanklagelser och misstro i media när han var 35 (1993).
Björn Borg var gift med Loredana Berté när han var 35 (1991).
Fotbollsgiganten Diego Armando Maradona rasade ihop fullständigt när han var 35 (1995) i dopingavslöjanden och misstänktes för samröre med maffian.
När Edith Piaf var 35 hade hennes stora kärlek i livet, boxaren Marcel Cerdan varit död i ganska exakt ett år.

Å andra sidan finns det också upplyftande fakta kring denna ålder, inte minst i fråga om boxare:
Mannen med den mest kända högern i landet; Ingemar Johansson, var 35 år (1967) när Sverige slutligen införde högertrafik och Muhammed Ali var 35 år gammal (1977) världsmästare efter sin seger över Joe Frazier två år tidigare så man skall inte ropa hej ännu, tvärtom.

35-åringen har kommit för att stanna...


Kommentarer
Postat av: Kerstin

Efter 35 kan man leva länge på ren jäveskap.

2009-05-06 @ 21:16:15
URL: http://osloskanskan.blogspot.com
Postat av: Nonsensakuten

Jag hoppas det. Hittills har man (ödesmättat och med ironisk realism) ropat likt anhängarna till en sittande president inför USA-valet: Four more! Four more!

2009-05-06 @ 21:57:58
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0