PERNILLAS TJOCKA DANSARE

Jag och sjuåriga dottern Elsa pratar schlager.
-Vet du hur vinnaren i Eurovision Song Contest lät för trettio år sedan, Elsa? säger jag och inser direkt att hon omöjligen kan ha nån slags uppfattning om saken. Istället plockar jag upp min telefon och låter henne se musikvideon från 1982 där den lilla väna Nicole från Västtyskland sitter ensam på en pall med en akustisk, blå gitarr i knät.
-Vad sjunger hon om? frågar Elsa.
Jag kör en direktöversättning för henne. Om att vi behöver lite fred, lite sol på vår jord och att hon kastar ut en önskan om att alla inte bara skall ta sig tid till att lyssna på hennes sång utan också försöka sig på det där med att leva i fred,
-Ähhh...tråkigt, säger Elsa. Och plockar fram stora schlagersågen:
-Det händer ju inget. Det här var en tråkig låt. Hon bara sitter ju där.
-Du menar att det går långsamt?
-Ehh..typ...
-Du skulle gärna se att hon krossade en glasbur eller så?
-Ja, och så är det ju inga dansare, säger sjuåringen uppväxt med Eric Saade och dylikt effektsökeri.
Nu ser jag min chans att överbrygga kulturklyftorna.
-Du...det fanns faktisk dansare även på den tiden. Vänta (jag söker ny låt på Youtube) Här skall du se att det kommer nåt för dig, det här kommer du att gilla. Den här tjejen var bara 18 år gammal och hon hade med sig två killar som dansade i bakgrunden. Den heter Piccadilly Cirkus. Hon heter Pernilla Wahlgren.
Elsa tittar storögt på klippet från 1985. Efter ett tag börjar hon skratta hysteriskt.
-Vad är det? undrar jag. Vad skrattar du åt?
-Ha ha...kolla på dansarna...så dumt de rör sig och vad tjocka de är!
Det finns saker man bara inte säger. Jag stängde snabbt ner klippet och musiken tystnade abrupt.
Eh...känner att min och Elsas schlagerskola inte helt är över, det här var bara lektion 1.
Dessutom skall hon lära sig ett och annat om fetma. Jag menar...om Emilio Ingrosso var fet 1985.
Vad är då jag idag?

Kommentarer
Postat av: Jonas (SEX NOLL TVÅ)

Ja, vad säger man? Gulligt alltihopa, men samtidigt märker man vad barnen av idag har för syn på saker och ting. Något man får jobba med, hela tiden.

2012-01-13 @ 12:28:47
URL: http://sexnolltva.blogg.se/
Postat av: Mattias

Ja, det där är nånting man får jobba på. Just därför jag gillar din Legobild från 1981 så jäkla mycket. Det är så det borde vara. Ni som missat den; surfa in på http://sexnolltva.blogg.se/2012/january/what-it-is-is-beautiful.html

2012-01-13 @ 12:36:08
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/
Postat av: nipe

Hrm, ja hur bemöter man en sån kommentar?

Men vilket knytslag i magen att det är TRETTIO år sen som Nicole vann! Det betyder ju att jag är skitgammal.

2012-01-13 @ 16:36:52
URL: http://enlitenplatsietern.blogspot.com
Postat av: nipe

Och tjock.

2012-01-13 @ 16:37:18
URL: http://enlitenplatsietern.blogspot.com
Postat av: Jonas (SEX NOLL TVÅ)

Döttrarna mina är i alla fall inte sådär låsta vid rosa eller så. Dock blir det skrik och grin bland deras dagiskamrater (tjejer) på kalasen när de inte får den rosa skeden. Mina säger lugnt att det inte spelar någon roll vilken färg den har.

2012-01-13 @ 20:04:41
URL: http://sexnolltva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0