TOMTE SÖKER SKÄGG - DEL 20

Nordpolen den 20 december

När Tomtefar vaknade var det till ljudet av ett väldigt dånande.
Det lät som kulsprutor eller smattrande granateld.
"Helvetes ungar. Nyårsafton är väl ändå inte nu?" mumlade Tomten lite sömndrucket. När han tittade ut genom fönstret fick han se ett gäng individer med säckiga, vita kläder och någon typ av huvudbonad som en rullad frottéhandduk.

På fötterna bar de små bekväma tofflor av bomull. Det var nog ett 20-tal inalles, alla var de män och alla var de skäggiga. Tomtefar blev förbannad och öppnade fönstret. Han skrek mot männens håll:
-För helvete! Sluta upp med att terrorisera mig! Klockan är tre på natten! Var tysta eller försvinn!

Männen såg något förbryllade ut över denna utskällning. De verkade inte förstå vad tomten hade sagt. Istället visade de orsaken till oljudet. Alla hade små k-pistar som de sköt frenetiskt med i luften. Samtidigt utstötte de gutturala läten som påminde om någon slags besvärjelse eller tillbedjan.

Klungan verkade vara samlad runt en lång man med säckiga byxor och ett svart skägg.
-Är den där pajasen er ledare, eller? frågade Tomten genom fönstret.
När han pekade mot mannen verkade alla uppfatta det som en inbjudan till samtal.
Den skäggige gick fram till Tomten.
-Ja. Jag är ledaren. Den allsmäktige, sa han på engelska.
-Jaså. Du kan prata engelska. Det var ju skönt. Jo. du förstår. Jag är Tomte och håller på att förbereda mig inför årets viktigaste dygn. Jag håller på att förlora mitt jobb och måste verkligen se till att skapa en riktigt hejdundrande julstämning om några dagar. Annars får jag börja om som nån typ av tomtenisse och syssla med hushållsnära tjänster och det har jag ingen lust med. Kort sagt; jag vill sova nu. Har inte tid med detta. Lägg av. Men vänta lite förresten. Ni har ju ganska många skägg. Skulle man få lov att köpa ett?
-Ja. Du måste ha skägg. Varför är du skägglös? Vi kan sälja ett till dig.

Främlingen avvaktade litet reaktionen.
-Ja! Det blir ju perfekt. Makalöst roligt. Glöm det där jag sa innan. Bara ni skjuter lite tystare. Får jag välja vilket skägg jag vill?
Den skäggige ledaren pekade mot en ganska tjock man med k-pist på magen.
-Han där! Han heter Al Dabu Eiker. Hans skägg kan du få. Ja. Få köpa, då alltså, för 30.000.
-Oj. Det var mycket pengar. Fast han har ju onekligen ett välvuxet skägg. Ja?låt mig tänka. Vilka är ni egentligen som springer omkring här på Nordpolen och skjuter skarpt mitt i natten?

Den skäggige presenterade gänget genom att peka åt deras håll.
-Vi är en liten grupp från kamratföreningen Al Quaida. Vi sysslar med terror, spionage, utrotning och bakhåll. Lite som Spectre i Bondfilmerna. Just nu testar vi våra nya k-pistar. Fast vi måste ju säga att vi snart skall lämna denna kalla Nordpolen. Detta är inte längre någon säker och trygg plats för oss.
Bushadministrationen har ju lite oväntat så här i elfte timmen fått upp ögonen för det här med klimathotet och den smältande polarisen så nu vete fan om inte USA är på väg hit och då måste vi sticka vidare, vet du.
Själv heter jag förresten Usama Bin Laden, gammal vän till familjen Bush.

image120

Tomten såg Bin Ladens utsträckta hand, redo att hälsa. Med avsmak drog han sig tillbaka.
-Det blir inget skäggköp, sa han. Min firma handlar enligt en klausul med enbart etiska fonder och det skulle se fel ut om jag gjorde en affär med Al Qaida. Fast ni har jävligt fina skägg, skall ni veta. Ha det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0