MIN SAMBO; JULIA CAESAR

Min sambo Sara uttrycker sig på ett väldigt elegant sätt. Det har hon nog gjort hela livet. För några år sedan hittade jag en luggsliten dagbok som Sara skrev när hon uppnått den ringa åldern av 6 år.
Jodå. Hon skrev (spretigt och med många stavfel, men ändå) redan på den tiden.

Fast frågan är om så många andra sexåringar benyttjade sig av samma språkliga sirlighet.
I ett avsnitt skriver den knappt 6-åriga Sara: "meningen var att vi skulle ut och gå en promenad . Emellertid började det att regna. "

Emellertid. Stavat "emelertid" med en grön krita. Intill ett ditritat regnmoln. Typisk femåringsdagbok.

Man brukar säga om en människa att han eller hon "talar som en bok". Jag skulle vilja säga att Sara talar som en svensk pilsnerfilm.

När barnen skall kissa och tvätta sig innan läggdags uppmanar Sara dem att göra "aftontoilette".
När det sedan blivit dags för tandborstning ropar Sara: "DENTALHYGIEN!"

På försommaren tycker Sara att det är kul att gå till affären och inhandla nypotatis, jordgubbar, salladslök och alla andra fräscha primörer som finns.

Är man däremot missnöjd med köttdiskens utbud talas det om "sekunda charkuterier".

Det är som att vara med i en pilsnerfilm. Jag är Thor Modéen eller John Botvid. Sara är Julia Caesar.
image275

-Vill kandidaten vara så vänlig att bära in mina primörer i kylrummet?

Senast i eftermiddags uppmanades jag att städa upp "snask och slask" efter middagen.

Ty...

..."det ser ut som en sorg under matbordet".

Och så vill man ju inte ha det. Eller som Thor Modéen skulle sagt: "Skulle just tro det...."

Kommentarer
Postat av: Lilla Blå

När du tröttnat på din Sara (om du mot all förmodan skulle göra det någon dag) är hon mycket välkommen hem till mig. Jag har en förkärlek för fruntimmer och dito annat som kan uttrycka sig belevat.

2008-04-08 @ 14:30:11
URL: http://www.lillabla.wordpress.com
Postat av: Mattias

Nej LB. Jag tröttnar inte på henne. Hur kan man tröttna på en människa som uttrycker sig såhär:
-Nej, Elsa! Inga bullar före maten...då blir mamma gramse vet du!
Gramse var ordet.

2008-04-10 @ 18:23:26
URL: http://nonsensakuten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0