RYGGSKOTT

Jo. Tänkte bara nämna att Palme sköts just idag.
Ehh...fast 1986, då.
Klockan 23.21. Korsningen Sveavägen-Tunnelgatan, centrala Stockholm.
image230
OLOF PALME 1927-1986

Jag hade en mintgrön och randig pyjamas på mig den natten. Mamma väckte mig med nyheten och Gomorron Sverige var inställt.
Visst. Jag är ganska ung. Fast med mina elever får jag perspektiv.
För dem är Palme bara död. En död gubbe.
-Vad vet du om Palme?
-Eh...det var han som blev skjuten, va?

Ungefär på samma sätt som jag förhåller mig till John F Kennedy. Eller Abraham Lincoln.
Möjligen kan jag ändå en del om deras liv och verksamhet.
Alltför många svenska skolelever vet dock enbart om Palme att det var han "som blev skjuten".
Jag tycker att det är synd med förstår samtidigt varför.

Det ligger för nära inpå. Väck inte den björn som sover, låt oss inte granska osv osv.
Det skulle vara befriande med en svensk efterkrigshistoria värd namnet.
Börja med baltutlämningen och arbeta er framåt.
Kanske något för "Forum för levande historia" att ta tag i.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0