I MYRDALS BIBLIOTEK

Strax skall vi avslöja vad gamle folkmordsförnekaren Jan Myrdal gömmer i sitt bibliotek, låt mig bara först berätta om mitt bokhyllsarbete idag.

"Hur var det nu, skulle inte den bokhyllan vara referensbibliotek?" sa Sara plötsligt och pekade på bokhyllan i sovrummet.
Det är precis en sådan sak hon kan få för sig att säga.
"Jo...men böckerna är olika stora...jag fick sätta en del faktaböcker i vardagsrummet"
"Men hyllorna är väl flyttbara?"
"Så du menar att allt som inte är skönlitteratur..."
"Mina kokböcker står i en jävla oordning. Och på olika ställen..."

Det fick räcka. Det blev till att leka bibliotekarie idag...en ganska lustfylld syssla, förvisso.
Jag måste också tillstå att jag frestades lite av tanken att skapa ett rum med enbart referenslitteratur.
Att liksom ämnesindela hyllan som på bibblan...livsåskådning för sig, språk och ordböcker för sig, en tilltagen avdelning för olika lexika, samhällsvetenskapliga böcker och så alla historiska böcker med början då i antiken ...en medeltidsavdelning...andra världskriget för sig osv osv...

Hur det nu kom sig slogs jag av en annan snilleblixt (tyckte jag).
"Hörru. Jag satte alla biografier i den hyllan också. Alla böcker som handlar om en persons liv oavsett...från Mitt liv som Bert av Bert Karlsson till Seutonius Kejsarbiografier. Som här då, Bergmans Laterna Magica..."
"Jaha...och Bergmans Enskilda samtal, då...var är den?"
"Va? Har vi den?"
"Den finns med i min samlingsvolym tillsammans med Söndagsbarn och Den goda viljan."
"Jaja...men det är ju mer skönlitterära böcker"
"Men det bygger ju på hans liv, det finns ju biografiska inslag..."

Säger Sara bara för att jävlas.
Ja. Det är inte lätt.

Jan Myrdal har det lite enklare med sin boksamling, då allt handlar om samma sak:



Det är inte slut med hyllor för dagen.
Har lovat sambon att montera ihop en hylla kallad Rönnskär från IKEA ikväll.
Vete fan hur det skall gå, det enda Rönnskär jag känner till är det som kommer nästan sist; Pite Rönnskär, när SMHI läser kustvädret i P1...

Kommentarer
Postat av: Vita Brevis

Rönnskär - då tänker jag på smältverket i Skellefteå och guld.....och AIK och Moa Malm bygdens dotter, hon som inte heller visste vem Harold Pinter var.

2008-06-07 @ 21:51:27
URL: http://vitabrevis.bloggagratis.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0