DATATEKNISK NOLLA

Jag gick humanistisk linje på gymnasiet.
Det var vi som var snäppet över EP i fråga om tekniskt kunnande. Tack o lov fanns det inga träbänkar med lock på  gymnasiet, detta hade varit alltför komplicerat för oss halvklassiker (grekiskan sket jag faktiskt i, nån måtta får det lov att vara).
Vi hade fullt sjå med att få upp skåpen och inte slarva bort nycklarna.
Datorn var aldrig - som idag - ett arbetsredskap. Vi hade blyertspennor. Och suddgummin...
Det tidiga 90-talets utbildning inom det som populärt kallas IT var också - av lätt insedda skäl - sorgligt eftersatt.
Vi fick nöja oss med det vi hade fått lära oss på högstadiet, vilket var att skilja mellan CTRL och SHIFT på de landstingsbeiga PC-datorerna från IBM som "datasalen" tillhandahöll. Shift samma, förresten.

CTRL+ALT-DELETE är ändå det kommando jag klarat mig bäst med, när jag nödgats använda PC, detta förljugna dataverktyg. Som humanist tycker jag självklart bättre om MAC, man drar och släpper, drar och släpper.
Självklart har PC-datorerna via diverse obskyra operativsystem eller vad det kallas, efterapat Macen också i detta.
Bill Gates och hans skelögda hejdukar var ju (är ju) duktiga på att sno i princip varenda idé som Apple lanserat sedan 1984.

Med detta sagt vill jag bara göra dig uppmärksam på att jag först idag (vi skriver 2009) lärt mig hur man gör en sk skärmdump, något som är väldigt populärt bland bloggare.
Via Halvars huvudsaker fick jag tipset att man som Mac-användare tar Kringla+shift+4 och vips rasslar det till.
Problemet blir nu bara att få över skiten till bloggen.
Tillsvidare får det bli en vanlig, hederlig bild:



Om jag bekänner mina synder för Elvis kanske jag lyckas bättre med skärmdumparna...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0