SNACKA OM LÅNGFILM

Kollade på Den gröna milen som gick på TV6 igår kväll.
På det hela taget en bra film, många minnesvärda scener och ett angeläget budskap.

Tyvärr lyckades sexan totalt massakrera filmen med reklamavbrott ungefär var sjätte minut.
Jag är inte den som i vanliga fall gnäller över tv-reklam. Jag förstår spelreglerna och att reklamen nästan helt å hållet finansierar verksamheten.
Jag stod heller inte på Vilgot Sjömans och Claes Erikssons sida, i deras uppmärksammade bråk med TV4 för några år sedan, en tvist som de förvisso slutligen vann.
Upprinnelsen då var att TV4 sänt Sjömans film Alfred (om en viss Nobel) samt två av Galenskaparnas filmer (Hajen som visste för mycket och Monopol) och varit fräcka nog att avbryta filmerna för reklam. Detta utan tillstånd från upphovsmännen.

De var för sig väldigt olika konstnärerna Sjöman och Eriksson enades nu om att de kände sig kränkta och hävdade att tv-bolaget "kränkt deras ideella rätt" till sina verk.
Min ståndpunkt i detta har hela tiden varit att jag självklart förstår dessa kulturgiganters ledsamhet när reklam bryter av i deras filmer, på ställen som möjligen bryter en stämning eller en viktig passus. Samtidigt undrar jag hur man  kan vara så jäkla dum (om man nu känner som dessa herrar gjorde) att låta TV4 (ett kommersiellt programbolag) köpa loss visningsrättigheterna. Vad trodde de, egentligen?
Att filmen Monopol (som knappt når verkshöjd) skulle ge TV4 kalla fötter i avseende om reklamavbrott?
"Inte kan de väl vara så fräcka att de tar fram saxen och klipper i denna storfilm?
Rena rama Rolf, Gladiatorerna och Bingolotto och sånt dravel avbrys ju för reklam, men inte kan de väl vara så korkade att de sågar i en produktion från Kulturtuben?
Ett reklamavbrott i filmen Monopol förtar ju helt den espri och känsla av elegans och helhetsupplevelse som kännetecknar riktigt stor konst."

Så kan jag tänka mig att snacket gick. 
TV4 bröt för reklam. -See you in court! ropade Claes Eriksson.
Nu känns det ju ganska dumt att tjafsa om det där, tvisten gick till högsta instans och hela tiden avgick de båda regissörerna med segern. Olyckligt nog fick Vilgot Sjöman inte uppleva den slutliga triumfen, i HD 2008, då han avlidit några veckor innan resultatet stod klart.

Sedan dess har jag en känsla av att de flesta seriösa tevekanaler som visar film (självfallet borträknat filmkanalerna) skärpt till sig gällande avbrotten. En film på TV3 och Kanal 5 har jag för mig får rulla i åtminstone 20 minuter innan första reklambrejket.
Men inte TV6. De byggde en helkväll kring filmen med Tom Hanks.
Enligt IMDB.com är filmen 188 minuter lång. Tre timmar och sju minuter, något i sig ganska mastigt men filmen har så mycket känsla och spänning att man fixar det.
I lördags kväll startade filmen klockan 21.00 och höll på till 00.45.
Reklamavbrott ungefär var femte minut. Sammanlagt ca 38 minuter reklam.

Det är inte okej.



Kommentarer
Postat av: Lilla Blå

Det där hade jag aldrig klarat. Älskar se film, avskyr reklam.

2009-02-02 @ 18:03:58
URL: http://www.lillabla.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0