SVT:S FLOPPANDE KANALSTRATEGIER

Kanske minns du SVT 24 - landets första digitala tv-kanal som lanserades under stor pompa och ståt av Christina Jutterström 1999?

Nu skulle Sverige äntligen få ett helt eget CNN med heltäckande nyheter dygnet runt.
Till en början var det nästan så; nyheter varje timme och ett fokus på sport, debatter och aktualiteter skickades ut via digitala signaler till ett oerhört litet antal tittare.
Den lilla tittarskaran gjorde dock inte så mycket, hette det; eftersom SVT 24 var att betrakta som något nytt, omvälvande, experimentellt och revolutionerande.

Med tiden blev det dock svårt att leva upp till målet om en "heltäckande nyhetskanal", framförallt eftersom man under stora delar av dygnet envisades med att visa text-tv-nyheter och temperaturuppgifter från Ghana.
Flera stora nyhetshändelser gick inte att skildra så snabbt och levande som man som tittare kunde förvänta sig av en nyhetskanal och det där talet om "Sveriges CNN" blev bara mer och mer parodiskt.

Efter ett tag försökte man rädda det bespottade projektet genom att nylansera kanalen som 24:an. Nu lade man dessutom (av någon obegriplig anledning) in gamla repriser av SVT-succéer i ett desperat försök att alls få några mätbara tittare på kanalen.
Resultatet blev en konstifik soppa helt utan själ.
En blandad kompott som ingen egentligen visste varför den fanns; efterfrågan på fyra repriser i veckan av dramaserien Andra Avenyn eller matprogrammet Niklas Mat visade sig vara minimal.

Nu - elva år senare - har SVT 24 reducerats till att bli ett litet reprisblock på kvällen och repriser av regionala nyheter på natten, kanalen delar dessutom kanalplats med SVT:s mer populära satsning Barnkanalen (SVT B).

Varför har det blivit så? Hur kan man ha en kanal vid namn SVT 24 som bara sänder ca. 10 timmar om dygnet?
Och varför har man gett Kunskapskanalen (en satsning som har absolut noll tittare och ingen efterfrågan alls) utökade sändningstider på SVT 24:s bekostnad?

Allting verkar helt uppåt väggarna. Så här skulle istället jag göra om jag haft någonting att säga till om på SVT:

*Behåll Barnkanalen på sin kanalplats.
*Efter Barnkanalens sändningar, mellan 20-06, skulle man skapat kanalen SVT Guld med verkligt populära program ur SVT:s rika arkiv. Drama, underhållning, sport, dokumentärer; en dyr men (i mitt tycke) behövlig satsning..
*Lägg över hela Kunskapskanalens utbud i SVT2 och fyll ut 2:an till en dygnet runt-kanal.
*Skapa en ny nyhetskanal på Kunskapskanalens nuvarande kanalplats som gärna skulle kunna vara Play Rapport, dvs en samsändning med den geniala webkanalen playrapport.se som gör det som SVT 24 skulle ha gjort redan 1999, dvs gett oss nyheter dygnet runt...

Detta skulle ge Sverige ett oslagbart public service-utbud med en bred, folkig 24-timmarskanal (SVT 1), en smal och kulturell/vetenskaplig 24-timmarskanal (SVT 2), en kanal med kvalitativ barn-tv och populärt arkivmaterial (SVT B/SVT Guld) och en rapp nyhetskanal (PlayRapport).

Kommentarer
Postat av: Rutan

Jag håller med. SVT24 känns numera som en repriskanal.

2010-02-09 @ 13:45:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0