HYLLNING TILL HANS

För att gratulera Hasse Alfredson på 80-årsdagen ber jag att få citera en rolig passage ur boken Gummitummen från 1966. Hasse är ju en lysande komiker, en magisk skådespelare men också en fantastisk författare.
Tyvärr har hans författarskap inte riktigt fått det erkännande som det förtjänar, anser jag.
Nåväl - här kommer citatet:
"Jag skärskådade min gäst förstulet. En förarglig typ, skulle mången tycka.
Knappt en och åttio lång, med ett tungt rödaktigt ansikte, som såg ut som sirloin steak, medium rare.
Tunt, flygigt hår - gulaktigt, framåtstruket med handen, förvånansvärt smal hals till det fyrkantiga ansiktet, framträdande adamsäpple, som rörde sig som en hisskorg mellan den solkiga skjortkragen och den orakade hakpåsen. Hans händer var stora, fräkniga och valna och han höll dem ständigt i en halvöppen ställning. Han var klädd i smoking.
En femtio års man, kort sagt."

Kommentarer
Postat av: Smsa Låna

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte varje dag man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :).

2011-07-20 @ 05:55:03
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0