EN LEVANDE LEGEND

Vi har alla sett honom i butiken. Hans gula hår, rosa hy och bländvita tänder.
Nej, jag syftar inte på Peter Settman eller André Pops.
Istället handlar det om Carl Ameln, mer känd som Kalle.
I likhet med Kung Carl XVI Gustaf är han sannolikt den nu levande svensk som flest svenskar kommit i kontakt med vare sig de velat det eller inte.
På den kylda mathyllan i affären har Carl Amelns ansikte legat utspritt på miljontals kaviartuber sedan 1954, framme vid kassan har folk betalat för produkten med enkronor föreställande Carl Gustaf sedan 1973.
Bägge är en del av den svenska  vardagen på ett nästan ikonartat sätt. Carl Ameln är helt enkelt en av landets mest igenkända medborgare, trots att få känner till hans egentliga namn.
Detta kan förvisso bero på att han bara var fem år gammal, då den klassiska bilden av honom, lanserades på kaviartuberna.
Bakgrunden är att en man 1954 för 1000 kronor sålde ett recept på mildrökt kaviar till företaget ABBA (idag ABBA Seafood).
Produkten blev snabbt populär och en annonsbyrå föreslog att man skulle marknadsföra det hela med ett litet gossansikte. Valet föll på direktörens son; Kalle. Sålunda föddes Kalles kaviar, en av Sveriges mest kända och köpta produkter.
Idag är Carl Ameln 63 år gammal och kommer under nästa vecka att göra ett besök i den fabrik i Kungshamn, där Kalles kaviar tillverkas, läser jag i ett pressmeddelande.
Cirkeln kommer att slutas, tuben kommer att klämmas...min önskan är dock att ABBA gör en jubileumstub i så kallad limited edition där istället dagens 63-årige Kalle pryder omslaget. Det vore väl festligt...
(man skulle kunna tro att detta är ett sånt där köpt blogginlägg där jag efter publicering erhåller 250 tuber Kalles kaviar helt gratis, men så är inte fallet, jag försäkrar er)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0