JAG TIPPAR VALUTGÅNGEN

Tisdagens amerikanska val ser ut att bli mer spännande än på mycket länge. Tyvärr, får man väl tillägga. 
 
Redan från början var det valbarheten som bar fram Mitt Romney. Av de konservativa knäppgökar som i vintras slogs om att få den republikanska nomineringen (kanske minns du stolpskotten Rick Perry eller Herman Cain) var det snabbt uppenbart att den ende med en allvarlig chans att vinna var just Romney. Men det tog tid eftersom det republikanska partiet under George W Bushs ämbetsperioder blivit ett i stora delar extremt värdekonservativt parti.
Den kristna högern har partiet i ett fast grepp efter vad det verkar och det krävdes mycket innan högerfalangens fixstjärna Rick Santorum till slut skulle kasta in handduken. 
 
Nu tvingas därför GOP sluta upp kring en kandidat som många av dem närmast avskyr; den smilande mormonen Mitt Romney
Denne stormrike affärsman har märkligt nog lyckats övertyga tillräckligt många amerikaner om nyttan med en kapad välfärd, noll hjälp från staten, ett hårdare och hotfullare utrikespolitiskt klimat och en direkt människofientlig socialpolitik. 
Romney samlar sina potentiella väljare under paroller som att han vill "göra Amerika starkt igen" eller "när världen behöver hjälp krävs det en amerikan" och annat dravel och det värsta är att folk går på det, och tror att denna empatilöse businessman kan styra ett land med framgång, bara för att han lyckats ro hem ett olympiskt spel till Salt Lake City för tio år sedan. 
 
President Obama, å andra sidan, har blivit till något av en papperstiger, tyvärr. Med den övermänskliga förväntan som ändå fanns på hans person för fyra år sedan, var det många som förväntade sig alltför mycket av den unge presidenten. Ständigt motarbetad av kongressen har han ofta varit bakbunden och inmålad i ett hörn men samtidigt skulle han ändå - på nåt sätt...kanske genom ett starkare ledarskap - kunna åstadkomma mer av all den förändring USA och världen så väl behöver.
Hans starkaste enskilda insats är ändå sjösättandet av Obamacare, den federala sjukvårdsförsäkringen.
Att byta ledare nu - mitt i det viktiga arbetet med att lappa och laga alla de sår som åtta år med Bush skapade och rev upp, vore katastrofalt. 
Jag hoppas därför att Obama vinner på tisdag och samtidigt hoppas jag att han skärper till sig i sin återstående presidentperiod så att hans ämbetstid inte inskränker sig till att bli just en sorglig parentes där enbart gripandet av Usama bin laden kommer att hamna i historieböckerna (jämför gärna med Jimmy Carter som idag enbart förknippas med ett ganska uselt fredsfördag, det så kallade Camp David-avtalet.) 
 
Så hur går det då i valet? Jag har roat mig med att själv fylla i de olika staternas färger genom en tjänst hos Aftonbladet. Det röda på kartan markerar stater där Romney vinner och de blåa är Obamastater. 
Jag är ganska nöjd över resultatet, men detta bygger på att Obama plockar hem både Ohio och Florida, samtidigt som han inte tappar någon mer av de liberala staterna på östkusten. 
 

Kommentarer
Postat av: Ingemar Lönnbom

Du är betydligt djärvare än Nostradamus, eftersom han förutspådde en massa som skulle hända flera hundra år efter hans egen bortgång. Vi får alla förhoppningsvis se facit mycket snart!

2012-11-05 @ 18:24:14
URL: http://www.lonnbom.se
Postat av: Mattias

Tack Ingemar. Det är förstås möjligt att jag får äta upp detta resultat med råge, exempelvis tror jag att Romney plockar hem Florida men som sagt; vi får vänta och se.

2012-11-05 @ 19:24:55
URL: http://nonsensakuten.blogg.se
Postat av: Mattias

Annars kanske jag skulle döpa om bloggen till Nostradamusakuten...

2012-11-05 @ 19:25:28
URL: http://nonsensakuten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0