EN TREVLIG HÖSTÖL

Vi går mot Halloween. 
Denna importerade helg som jag utkämpat så många strider emot, bekämpat med mentala svärd och imaginär rustning, som allra mest åren kring millenieskiftet då det fullständigt eskalerade i vanvett och orangefärgat kaos. 
All media skrev om Halloween och det var nästan att Studio Ett i P1 tagit upp det svenska Halloweenfirandet som första ämne i sin 16.sändning då det inte verkade finnas någon hejd på hur stort det svenska firandet var för tio-tolv år sedan.
 
Det var vid denna tid mycket en fråga om det kloka i att ta in en anglosaxisk tradition i vår svenska kontext och inte minst reagerade kyrksamma människor emot att spöken och benrangel tog över den fina Allhelgonahelgen då det är tänkt att vi skall minnas våra nära och kära som inte längre lever. 
Den religiösa aspekten lägger jag ingen större vikt vid, det jag värjer mig emot är den här förbannade masspsykosen som gör att alla kollektivt MÅSTE delta i ett fabricerat firande. 
 
Så här med lite perspektiv kan jag dock glädjas åt jag fick rätt. Säljarna av krimskrams hade verkligen gravt överskattat efterfrågan och de senaste fem-sex åren har hela halloweentrenden i Sverige kraftigt sjunkit tillbaka. 
 
Oavsett om man firar Halloween eller inte, vill jag tipsa om en trevlig öl som mycket väl kan vara en av höstens godaste. Den bär det något töntiga namnet Spooks Ale och tillverkas av Shepeards Neame
Detta är en ale med bastant smakbotten, ändå är den lätt och luftig till sin karaktär.
Smaken är till en början fruktig men aldrig riktigt söt, istället dras tankarna till väldigt mörk choklad och eftersmaken antyder nästan lite sälta, kanske en aning anis.
 
Spooks Ale är ett prisvärt och trevligt höstöl att kura ihop sig över oavsett om man är en sån som skär ut ögon från en pumpa eller bara en däst höstironiker.  
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0