HÄR HAR DU DIN FILM, WOODY!

Woody Allens dröm om att spela in en långfilm i Stockholm ser ut att bli verklighet, läser jag. 
Efter finansiellt välsockrade eskapader till både Barcelona, Rom och Paris, kan det efter mycket om och men nu bli dags för filmande i Sverige
"Det är upp till mig att hitta på en bra Stockholmshistoria", säger Allen till Aftonbladet och förtydligar: 
-Jag älskar Stockholm, har varit där privat flera gånger, men det handlar inte bara om att få pengarna. Jag vill ju verkligen att det ska bli en historia och en film som alla stockholmare kan vara stolta över.
 
Hej, Woody, utan att slå mig alltför hårt för bröstet, hävdar jag att jag tänkt ut en perfekt synopsis till din Stockholmsrulle. 
Du får gärna sno idén.
 
Jag hade tänkt mig en film med namn Nordiska vålnader (på engelska Ghosts from the North)
I filmen möter vi en amerikansk, neurotisk pjäsförfattare vid namn Sigmund Bohler. Han kan spelas av Matt Damon. Han har mjäll, ljusbrun blazer och skrivkramp. 
Han är på väg till Stockholm i ett flygplan för att närvara vid Nobelceremonin eftersom hans svenska hustru Ingrid (spelad av Noomi Rapace) är dotter till Nobelkommitténs ordförande Professor Lars Engelhart (spelad av Max von Sydow). De båda bor i New York (på Manhattan) och det är med stor ovilja (och flygrädsla) som Sigmund tackat ja till att genomföra resan. 
Redan efter att de landat och skall checka in på hotellet, blir det uppenbart att Sigmund och Ingrids äktenskap är olyckligt. 
Redan samma natt som de anlänt (dagen innan prisceremonin) beger sig därför Sigmund ut i stockholmsnatten. Efter en vild kväll på Stureplan där han raggat upp den unga (22 år yngre) konststudenten Cecilia (spelad av Alicia Vikander) slutar det hela med att de bägge (mitt under själva akten) blir vittne till ett rånmord. Medan Sigmund står där juckande ser han en äldre herre bli nedslagen av en ung kille i gycklarhatt. 
De springer fram för att kontrollera tillståndet för den gamle mannen och Sigmund ryggar bakåt i förskräckelse då han ser att mannen i själva verket är Victor Sjöström, eller snarare, Victor Sjöströms vålnad. 
 
Efter detta följer en febrig passage där mannen i gycklarmössa flyr genom natten. Det visar sig att han tillhör ett brottsyndikat vars syfte är att stjäla lyckan från folk så att de får uppleva mer av ångest. Syndikatet styrs av Ingmar Bergmans vålnad och har sitt huvudsäte på Kungliga Dramatiska teatern, i en Asken Yggdrasil-liknande sal. Där sitter de tre nornorna, Bibi Andersson, Ingrid Thulin och Harriet Andersson och tvinnar en tråd.
Varje gång de klipper av tråden, drabbas en New Yorkbaserad kulturarbetare av ångest. 
I en skimrande sekvens växelklipper kameran mellan tråden som klipps av och hur i tur och ordning Martin Scorsese, Paul Auster och Dustin Hoffman, drabbas av djup ångest. 
Hoffman börjar yra om KappAhl innan han faller ihop i panisk gråt. 
 
Filmen slutar med att Sigmund och Ingrid skiljer sig, att den unga konststudenten Cecilia läggs in på rehab och Kung Carl XIV Gustaf delar ut ångest i Nobelpris till Ernst Brunner.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Strössel

Jättebra, spännande! Men vänta - du glömde en jätteviktig grej: du har missat Paulo Roberto. Du måste mosa in honom någonstans. Det gör alla som gör nå't om Stockholm. Tillbaka till ritbordet, snabbt!

2013-07-28 @ 00:48:43
URL: http://bahasas.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0