MITT KVITTO

Sveriges Radio Kristianstad P4 hade på det glada 80-talet en illuster tävling kallad kvittotävlingen.
Den gick till på följande sätt; den alltid lika småputtrige Bosse Klaar satt i studion med en helvetes massa kvitton som lyssnare från hela Skåne (och halva Danmark) skickat in till radion.
Sedan drog Bosse ett kvitto (processen var inte helt olik den som Leif "Loket" Olsson fick ägna stora delar utav 90-talet att göra) och läste upp vad som på kvittot stod. Så här kunde det låta:

"Jaha...då har vi Majken Svensson i Brösarp som har skickat in ett långt, långt kvitto här. Hon har handlat både potatis och prinskorv. Mjölk, socker, mjöl, palsternacka minsann och vem vet om inte det står rabarber också. Ja. Det är ju gott så här års. Vem vill inte ha en liten rabarberpaj efter kaffet?
Totalt har Majken handlat för 122 kronor (som väl motsvarar 500 spänn idag)"

Sedan var det väl så att Majken genom att bli dragen (eller om lyssnarna medverkade på nåt sätt eller vad som hände) kunde vinna tillbaka alla dessa pengar via radion (indirekt licenspengar som Majken fick ta del av).
Om någon minns detta får ni gärna rätta mig. Jag minns inte alla detaljer...

I alla fall. Ett kvitto säger mycket om en människa. Funderar på att de kommande veckorna delge NONSENSAKUTENs läsare några av mina mest rafflande kvitton. Vi börjar väl direkt:

CHOKL SCHW.NÖT KAK 13,50
PLASTKASSE 1,50
RÖDVINSVINÄGER 18,90
TOTAL 34,00
MOTTAGET 100,00
ÅTER 66,00

Spännande, va?
Tyvärr kan jag nog se mig i stjärnorna efter de där 34 kronorna.

Kommentarer
Postat av: Mrs Li

Jag skickar dom till dig! 34 kronor. Räcker till en pocket , på rea...



Någon borde starta en kvittoblogg. Som dagens dikt, fast dagens kvitto.



Ibland förlorar jag mig i vad den människan som står före mig i kön på Ica handlar. Jag får scener i huvudet av inköpen. Jag minns speciellt ett inköp, på Ica Skrea Strand i Falkenberg.

Husvagnsmannen framför mig köpte; en bal toapapper, en rulle snus, ett sexpack öl, ett paket kondomer och en packe wettexdisktrasor.



Semestertider ;) tänkte jag.

2008-05-08 @ 13:50:20
URL: http://mrslibyrakrat.blogspot.com/
Postat av: Mrs Li

Jag skickar dom till dig! 34 kronor. Räcker till en pocket , på rea...



Någon borde starta en kvittoblogg. Som dagens dikt, fast dagens kvitto.



Ibland förlorar jag mig i vad den människan som står före mig i kön på Ica handlar. Jag får scener i huvudet av inköpen. Jag minns speciellt ett inköp, på Ica Skrea Strand i Falkenberg.

Husvagnsmannen framför mig köpte; en bal toapapper, en rulle snus, ett sexpack öl, ett paket kondomer och en packe wettexdisktrasor.



Semestertider ;) tänkte jag.

2008-05-08 @ 13:50:54
URL: http://mrslibyrakrat.blogspot.com/
Postat av: Majsan

Nähädö! Stopp, broms och belägg!! Två småprylar (varav du förmodligen glufsade i dig den ena direkt) och en kasse till det! Vet hut! (Denna kommentar är skriven för att uppfattas som lite skämtsam, dock ligger det ett visst uns av allvar in den)

2008-05-08 @ 18:37:23
URL: http://majsans.wordpress.com
Postat av: Mattias

Mrs Li: Tack för stålarna. Jo..det är många gånger man funderar över folk i kön framför en. BIG BIG BIG-pack med toarullar (typ 50 stycken) är ju en klassiker. En gång såg jag en kille som hade vagnen full med toalettpapper samt blåbärssoppa. Så mycket mer behövs väl inte sägas. Han kunde lika gärna sätta upp en skylt: "Obs! Räserbajs hemma hos mig!"



Majsan: Jag glufsade i mig chokladen redan innan jag lämnat affärens utgång. Rödvinsvinägern fick vänta tills jag kommit ut till bilen...

2008-05-08 @ 19:29:26
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0