SMULHJÄRNA AVSLÖJAR LARS KASSLER

Exklusivt för Nonsensakutens läsare kan idag kulturjournalisten Assar Smulhjärna avslöja författarna bakom pseudonymen Lars Kassler.
Kassler är höstens stora boksensation, ett författarskap som redan satt djupa avtryck i allt annat än enbart de trängre kulturkretsarna.
Den lovande debutboken Hypernervöse Sören skickades i våras in till förlaget Bra (och halvbra) Böcker i Höganäs.
Exakt vem författaren bakom den spännande thrillern var, var länge höljt i dunkel.
Fram tills idag.
För första gången får vi möta personerna bakom succéboken.


Det blåser lite tafatt i trädkronorna när jag spatserar den ensliga gatan upp mot paret Bäckasins bostad strax utanför Stockholm.
Det är i denna spatiösa villa som boken om kriminalkommissarie Ebbe Flod kommit till. På omslaget till boken står det Lars Kassler och spekulationerna tog raskt fart i somras, när bokförlaget erkänt att det hela rörde sig om en pseudonym.
-Jag och min hustru har båda författarskap på varsitt håll och ville redan vid ett tidigt stadium hålla våra identiteter okända, säger Bengt Bäckasin, när han tar emot oss i sin noppriga rökrock.

Starka kritiker

Bengt och Bengtiana Bäckasin har varit gifta i fem och och har två barn tillsammans. De arbetar tyst och intensivt med sitt skapande och är varandras starkaste kritiker.
-Bengt är ganska usel på personskildringar, säger Bengtiana.
-Bengtiana stavar ju så jävla illa, replikerar Bengt och erbjuder mig en kopp grönt the.



För att försöka avslöja varandras tillkortakommanden satte de sig - mest på skoj - en dag ned för att skriva en svulstig och blodig deckare.
-Det är ju inne, säger Bengt.
Resultatet blev boken Hypernervöse Sören som handlar om den åldrade kriminalaren Ebbe Flod som av en slump dras in i ett fall av förgiftad tandkräm.

Förgiftad tandkräm

Plötsligt börjar folk i huvudstaden dö av oförklarliga orsaker. Det visar sig att någon förgiftat tandkräm och tandkrämskungen Max Fresh tar hjälp av polisen för att hitta den skyldige. Utan att avslöja alla detaljer visar det sig att en kollega till Flod, kallad hypernervöse Sören, spelar en avgörande roll i jakten på förövaren.
Innan boken är slut hinner fyra personer dö i blödande tandkött.

Boken har redan innan den nått bokdiskarna blivit en succé och förhandsbeställts i enorma upplagor. Rättigheterna har också sålts till fem andra länder, däribland Island och Azerbadjan.
Inte utan stolthet visar paret mig hur de har det i sin skrivarstuga.
-Jag brukar börja med att komma in här i rummet och sätta på datorn, om den inte redan är påslagen, säger Bengt.
-Är den inte påslagen så får jag vänta en stund på att den skall starta upp. Då brukar jag tugga på några pumpakärnor eller nåt.
Sedan är det hårt arbete som gäller. Disciplin, nio till fem.

Sju böcker beställda

Just nu håller paret på att dra upp riktlinjerna för nästa Lars Kassler-roman. Totalt har förlaget beställt sju böcker.
-Vad alla de skall handla om har jag inte en susning om, säger Bengtiana.
-Tja...vi får väl hitta på nåt, säger Bengt och ger sin hustru en vänskaplig klapp på axeln.

Assar Smulhjärna
[email protected]


Kommentarer
Postat av: Mrs Li

Helt underbart!!! Lars Kassler sätter kött på benet. Absolut!

2009-08-31 @ 21:05:56
URL: http://www.mrslibyrakrat.blogspot.com/
Postat av: Nonsensakuten

Lars Kasslers verk återfinns självklart också på nätet.

Där är han allra mest känd, enligt bedömare.

"Kassler känns igen på nätet", heter det.

2009-08-31 @ 21:48:39
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/
Postat av: MrsLi

Ha ha ha! Transar han lite på fritiden också? Med nätstrumpor på, IRL så att säga?

2009-09-01 @ 09:39:10
Postat av: Hillton

Jag är ingen moralist, men att sätta på datorn vittnar om en sexuell nöd som jag inte trodde fanns. Men som gamla lärarn sa: Man lär så länge man har elever.

2009-09-07 @ 17:03:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0