PETA NER EN PINNE PÅ BANDET

Det är väldigt sällan jag skriver insändare. Varför skulle jag det? Jag har ju en blogg. Och jag är normalt ingen gnällkärring.
Ibland vill man dock bara skrika ut sin ilska så att alla hör.

Något av det värsta jag vet är lata människor som när de står i en kassa vägrar att lägga fram den s.k "varuavskiljaren", dvs den fyrkantiga pinne med reklamtext som det är tänkt att man skall lägga efter sina varor på matbutikens rullband.
När jag handlade igår stod jag bakom en herre som verkligen tog priset i detta avseende.

Han var i 70-årsåldern, lång, smärt och väldigt grå. Han såg ut som nån gammal surbonde hämtad från Bengt Bratts tv-serie Hem till byn.
Mannen köpte två varor. Aftonbladet (med samtliga bilagor) och Kvällsposten (med samtliga bilagor).
Rullbandet löpte på och till slut var mannens tidningar framme vid kassörskan. Bakom stod jag och inväntade hans generösa gest av vänlighet, nämligen att underlätta för både mig och tjejen bakom kassan, den stora åtbörden att lägga en pinne av plast bakom sina tidningar, så att jag kunde börja lassa på mina varor.

Mannen rörde inte en fena. Han var uppenbarligen seende, det var inte blindskrift på tidningarna vad jag kunde se. Dessutom tittade han ner på rullbandet och var alltså varse om situationen.
Fan flög i mig och jag tänkte att; "visst, vill han pröjsa för mig med så inte mig emot", varpå jag helt frankt började lägga upp mina varor.

Rullbandet rullade på. Till slut var mina varor nästan framme och kunde nudda mannens Aftonbladet men inte fan la han ner någon pinne. Han ansåg sig antagligen vara förmer. Vad vet jag? Kanske känner han Kungen.
Kanske är han släkting i rakt nedstigande led till Teddy Roosevelt.
Någon varupinne blev det inte, utan istället får jag sträcka mig som Nalle Puhs polare Tiger i ett jättekliv för att desperat fingra efter en pinne att lägga mellan våra varor.

-Det blir 40 kronor, tack! säger kassörskan till mannen.
Det är nu jag blir riktigt förbannad. Ty vad gör fanskapet? Istället för att ge tjejen pengarna, sträcker han fram en hand där han har plånboken och en femtiolapp som sticker ut. Denna plånbok sträcker han över kassan, fortfarande utan att säga ett ljud.
Han börjar nu likna Clint Eastwood, det är bara den kisande blicken och tändstickan i mungipan som saknas.
Tjejen blir lite paff men lirkar ut femtiolappen ur mannens plånbok.

Nu kunde storyn om denne särling ha slutat om det inte vore för hans sista - totalt nonchalanta och världsfrånvända - tilltag.
Vad gör han med sina båda kvällstidningar?
Jo, han ställer sig där rullbandet slutar på den intillliggande kassamodulen.
Denna råkar vara obemannad så man skulle kunna säga att den bara står där och frestar honom.
På denna kassamodul lägger han lugnt och koncentrerat upp alla sina sju publikationer och begynner att läsa dem.
Han verkar se kassan som sitt privata köksbord.
Där står han. Tyst och koncentrerad. Han bläddrar långsamt och nästan sövande.

Jag passerar hans ryggtavla på min väg ut ur butiken.
"Hjälp barnen i Gaza" står det på Aftonbladets förstasida. Mannen läser texten med glasartad och intetsägande blick.

Något säger mig att han inte har några vidare planer på att skänka så mycket som en femtioöring.

Kommentarer
Postat av: JET

Jag har tidigare hört folk anmärka surt på folk i kön som inte lägger ut pinnen efter sig. Jag har aldrig hajat vad som är så svårt med att själv ta pinnen och lägga den där. Det känns inte som en så oerhört tung uppgift på det stora hela taget.

2009-01-19 @ 07:34:49
Postat av: Frank

Själv bygger jag med glädje varuberg, just för att man påpekar att jag inte skall göra det.

2009-01-19 @ 12:15:11
URL: http://www.frankbonnevie.blogspot.com
Postat av: Nonsensakuten

JET: Ja, det är ju inte direkt kroppsstyrkan som är avgörande. Man kan likna det vid bilister som inte fälla ut sitt lillfinger för att slå på en blinkers.



Frank: Håller med. Varuberg är kul. Jag menar, vad kan egentligen hända? Blir reprimanden att man INTE erhåller något kvitto?

2009-01-19 @ 19:05:40
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/
Postat av: Frank Bonnevie

Dessutom tror jag att kassörskorna mår bra av att få röra armen lite mer dynamiskt för att motverka förslitningsskador. Men jag orkar faktiskt bara krångla om hon är riktigt snygg. I och för sig så ställer jag mig bara i kassor där den snyggaste sitter, oavsett hur lång kön är.

2009-01-19 @ 20:43:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0