NÄR SOMMAREN ÄR SOM BÄST

Det är ljummet när jag cyklar hemåt och jag tänker på den där vattendelaren; skarven mellan juli och augusti och på alla dem som anser att sommaren nu är slut. Man skymtar ett vemod i deras ansikten. 
Personligen har jag alltid ansett att augusti är den bästa sommarmånaden. Likt en pomaderad grosshandlare sitter augusti där mogen och världsvan på verandan, redo att svepa ännu en ljummen fulgrogg. 
Jämfört med augusti är exempelvis juni bara en äppelpallande snorunge i kortbyxor.
Augusti behöver inte lära sig något. Augusti kan det mesta redan från början. 
 
Det är, som Doktorn i Klas Östergrens bok Handelsmän och partisaner, uttycker det: när sommaren är som bäst.  Jag litar på honom. Han är en sanningssägare, kanske för att han - i likhet med mig - helt saknar erfarenhet av praktiskt arbete och vi är ju den typen av människor som alltid har rätt, i alla fall i teorin. 
Enligt Östergren är Doktorns händer så finlemmade eftersom hans sporadiska möten med verktyg endast inskränker sig hanterandet av korkskruvar och skohorn. 
 
Jag cyklar vidare och passerar hus med öppna fönster. 
Det är i den mörka men samtidigt ljusa sommarnatten som ensamma män sitter hålögda framför dumburken och text-tv:ns gula text mot svart botten är det enda som egentligen skvallrar om att det pågår någon typ av liv. Genom fönstret bjuder folk in oss i sommarnatten som om de vill ropa: titta på oss, så här tråkigt har vi det. 
Detta skulle de dock aldrig erkänna, nej; det öppna fönstret är mest en slags alibi för värmen, den som kallas medelhavsaktig fast den egentligen är ganska sval. 
 
Men vi vill ju så gärna låtsas. Vi vill vara så där medelhavsmässigt avslappnade och coola. Vi vill spela hög musik genom ett öppet fönster, ta ett glas vin på fösterkarmen och stanna uppe natten lång för att vi kan, skrika och gräla som i en fransk film. Sorgligt nog slutar det ändå oftast med en steril text-tv och ett öppet fönster ut mot natten, ut mot universum...när sommaren är som bäst. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jonas (SEX NOLL TVÅ)

Du har en fin poetisk ådra när du är på det humöret!

2012-07-31 @ 00:24:54
URL: http://sexnolltva.blogg.se
Postat av: Nonsensakuten

Tack. Jo, ibland är jag på det humöret. Kreativt skrivande ;)

2012-07-31 @ 00:42:41
URL: http://nonsensakuten.blogg.se
Postat av: Ingemar Lönnbom

Du skriver mycket bra och gör en reflektion som har hög igenkänningsfaktor. Frågan är varför så många tycker att sommaren är slut nu - kan det bero på att skolan började i augusti? Det påminner om den konstiga inställningen att en blåsig jävla kall aprildag som strålar av sol är att föredra framför en oktoberdag när det är stilla och ljummet och man kan vandra vid havet utan att riskera brännskador.

2012-07-31 @ 06:43:26
URL: http://www.lonnbom.se
Postat av: Mattias

Tack för berömmet. Intressant det där om oktober. Själv älskar jag hösten medan de allra flesta enbart ser det som ett trist förstadium till vintern.

2012-07-31 @ 10:36:02
URL: http://nonsensakuten.blogg.se
Postat av: Jonas (SEX NOLL TVÅ)

Lite off topic, men kör du old school och låter bli det där signeringssvarandet? Funderar på det jag med, dubblar om inte annat antalet kommentarer i bloggen.

2012-07-31 @ 13:37:01
URL: http://sexnolltva.blogg.se
Postat av: Mattias Nilsson

Nä, det var nog mest att jag inte var inloggad just då, när andan föll på.

2012-07-31 @ 14:14:39
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0