S SOM I SÖNDAGSSTEK, S SOM I SPRIT

För att ytterligare befästa vår position som en helyllesvensk kärnfamilj brukar vi käka skinkstek på söndagarna, med doft av kryddpeppar och rotfrukt. Serverad med gelé och/eller äpplemos. Mmmmmmm...yummi...svensk husmanskost i lergryta, a la 70-tal.

Det är verkligen lättlagat. Skala potatis och morötter, lägg en stek (insmord med salt o kryddpeppar) tillsammans med äpple, lök och morötter i en lergryta. Låt den vara inne på 150 grader i typ 2,5 timmar (tid som används till annat, idag var vi på "julmarknad" i hällande ösregn...mysigt...) och sedan är det bara att koka potatis, göra en skysås...det finns de som avskyr såsen men jag vill gärna ha sky...jag skyr inga medel på den punkten.

(Om detta ordvitsande var tråkigt, säger jag som han; orienteraren: jag TWAR mina händer!)

I eftermiddags fick vi även oväntat gäster som glufsade stek; Kalle o Johanna med barnen Lillit och håll i dig...Herlof!
Herlof är typ 6 månader...
Det hela var mycket trevligt.

Min förutseende sambo har också fått mig till att denna helg inhandla ALL julsprit på Systemet. Och då snackar vi ALL julsprit. I en av trängsel berikad affär, i varma ytterkläder och med två små barn löpande, på barns vis...amok...
image77
Det hade gått bra om inte a) Elsa vägrat gå igenom kassan själv och b) Expediten lyckats få med alla flaskor den första gången..."nej du...hur många flaskor var det nu. Du vet de har inte gått in här i kassan...nu skall vi se du har en Porcupine Ridge, du har tre Spaten Munchen...eller va...nej, vänta nu...jag tar om. Vi skall se..du hade..." osv osv osv. image78

Det är inte Bolaget det är fel på. Det är Systemet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0