TOMTE SÖKER SKÄGG - DEL 23

Nordpolen den 23 december

Det visade sig att Glenning tagit en rejäl provtur med Tomtefars släde. Nästan allt bränsle var slut men vid återlämnandet lovade han att fylla på tanken. Släden tankades med glögg, varpå en stor pall med flaskor rullades ut i garaget. Efter någon timme sådär var släden återigen tankad, packad, vaxad, av-isad, bromskollad och startklar.

Lillejulafton innebar Tomtefars avresa och nu fanns det inte längre någon möjlighet att skaffa ett skägg innan släden skulle lyfta. Det fanns helt enkelt ingen återvändo; julen skulle upplevas utan så mycket som ett skäggstrå på hakan för tomtens del. Tyngd av denna vetskap (och stora mängder julskinka) tog sig Tomtefar ut till släden, kontrollerade att alla renarna var matade och att vart och ett av de miljontals julklappspaket som skulle delas ut, låg nerpackade i bagaget.

Han satte sig tillrätta och greppade tömmarna. Efter att ha vinkat till alla tomtenissar, till Tomtemor, till intendenten Falk som skötte bokföringen, till sin svarta städhjälp Nyamko och till Peter Jihde, var det dags att starta.
Jihde skrek:
-Hur känns det? men Tomtefar ignorerade hans dumma fråga. Det vilade en märklig stämning nere på marken. Alla förstod allvaret. Detta var första gången någonsin som en tomte gett sig av på sin julklappsrunda skägglös.

När släden lättade från marken tyckte sig Tomtefar se en liten tår på Tomemors ena kind. Fast - det är klart. Det kan ju ha varit kvardröjande effekter av den julölsfylla som präglat hennes tillvaro den senaste veckan. Som för att dölja sina sorger, tänkte Tomten. Släden lyfte utan problem och snart var Tomten uppe i luften. Likt en himmelsk skyddsängel, en ombudsman för de julklappshungrande, en brinnande fackla för myspyset och kärnfamiljen, flög han nu fram över vattnet.

Hans mål var att nå de nordiska och baltiska länderna först, sedan österut mot Ryssland och Kaukasus. Vidare i östlig riktning för att nå Oceanien och därpå den amerikanska kontinenten lagom till juldagen. Det var en lång resa och det kunde lätt bli lite ensamt. Lyckligtvis hade han en liten radio med sig, så att han kunde lyssna på Ring så spelar vi med Lasse Swahn. Något Tomten aldrig brukade missa. Problemet var dock att Tomtefars slutnummer aldrig nämndes, varpå han aldrig lyckats komma fram till programmet.

Efter att ha kollat in några av de adresser som skulle få besök på självaste julafton i både Finland, Norge och Danmark, kom hans släde slutligen till Sverige och Värmland. Utanför Karlstad hittade han ett ställe som hette Alsters Herrgård. Sakta lät han släden landa på taket.

Enligt sin digitala avcheckningslista skulle herrgården få ett stort paket innehållande kärlek. Sådan kärlek som nu kunde köpas för pengar. Tomten hade redan när paketet iordningställdes ställt sig tvekande till innehållet. Vad menades egentligen? Vad i all sin dar hade nissarna stoppat ner i klappen?
Kärlek som kan köpas för pengar?hmmm?jaja..det är i alla fall en man vid namn Gustaf som skall få paketet. Just som Tomtefar stod djupt upptagen med sin digitala Filofax hördes en röst bakom honom.
-Hallå? Vem är det? Är det ni som slutligen kommit för att rädda mig?
Tomtefar vände sig om och såg en äldre man i nattskjorta. Han var flintskallig och hade en förvirrad uppsyn. Ansiktet pryddes av ett vildvuxet skägg.
-Jag vet att det kan vara svårt att tro det, men det är jag som är Tomten.
 -För mig är inget ovärldsligt främmande. Jag ser att ni har paket med er.
-Ja..ehm..det skall egentligen överräckas först i morgon. Det är till er antar jag. Ni är väl Gustaf Fröding?
-Ja. Det kan stämma det. Jag önskar mig kärlek som kan köpas för pengar, för mig finns ingen annan att få. Ja. Sen önskar jag mig en flaska brännvin också förstås. Får jag öppna mitt paket? Jag ser att du har det under armen. Tomten tvekade en lång stund.
-Nej. Det är egentligen mot reglementet. Ni får inte öppna ert paket förrän på juldagen. Sedan hejdade han sig. -Fast. Jag är villig att frångå mina principer. Ni får öppna er julklapp idag om jag samtidigt får ta över ert väldiga skägg. Låter det rimligt. Efter att Fröding först funderat en stund sa han att budet accepterades. Tomtefar skulle få ta hans skägg om han fick sitt kärlekspaket idag, den 23:e.

Som genom ett trollslag hoppade Frödings flagranta skägg över till Tomtefars ansikte och samtidigt överräcktes julklappen. Båda var nöjda. Tomtefar var närmast förtjust när han glatt fingrade på sitt nyvunna skägg.

Äntligen var han skäggig. Tänka sig vilken lycka. Efter ett tag frågade han Fröding om han inte skulle öppna sitt paket.
-Jo. Det skall jag, ser du. Men inte här. Följ med ner till salongen. Där brinner en brasa, där finns sköna fåtöljer och ångande het glögg. Kan du inte göra mig sällskap? Välkommen in i värmen.

Sedan gick de ner från taket och in i den vackra, varma och blossande salongen. En färgprakt mötte dem, en explosion av olika kulörer. Röda ljus, en orangefärgad brasa, vit kakelugn, röda mattor, bruna fåtöljer, gröna gardiner och en röd/vit randig liten katt.
-Välkommen in, sa Fröding.
Sätt dig tillrätta så lovar jag att öppna upp mitt paket innehållande kärlek som kan köpas för pengar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0