TOMTE SÖKER SKÄGG - DEL 7

Nordpolen den 7 december

Tomtefar stod på trappan upp till sitt makalösa hus med en cigarett i näven. Han var fast besluten att ta sig ett litet tomtebloss innan maten, då en man med markerade ögonbryn och grått skägg närmade sig Tomtens bostad.

När han kom fram harklade han sig något oerhört, hostade litet och sade sedan med en hes och raspig röst: -Hallå där. Skulle man kunna få bomma en cigg?
Tomtefar begrundade främlingen en stund, tittade noga på hans skägg.
-Jaha. En cigg sa du? Mannen som tilltalat honom fingrade litet i ena fickan till sin varma rock. Under rocken skymtade en proper kavaj med tillhörande slips. På benen bar han inte några sobra kostymbyxor, utan ett par helt vanliga jeans. Efter att han fiskat upp något ur sin ficka spände mannen ögonen i Tomtefar och tog åter tillorda: -Jaha, för att jag skall få min cigg och du skall få mitt skägg måste du svara rätt på följande fråga. Är du beredd? Tomten gapade.
-Beredd på vad?
-Det är dags att spela "Vem vill bli sanslöst skäggig"? Här kommer den första frågan. Är du beredd?

Tomten ogillade mannens belutsamhet och arroganta stil men valda att spela med i spelet.
-Ja. Jag är beredd. Den skäggige mannen harklade sig återigen och hostade 2 gånger. Ett rosslande tilltog för att ebba ut i en intrikat fråga.
-Vilka av följande TV4-medarbetare har inte visat sina bröst i en herrtidning av tvivelaktig karaktär; Tilde De Paula, Malou von Sivers, Tone Bekkestad och Peppe Eng.

Tomten gapade återigen.
-Vad sa du? INTE visat sina bröst? Ja, den enda jag har sett figurera i en herrtidning är den där Tone. Men några bröst såg jag inte.
-Är det ditt slutgiltiga svar?
-Eller vänta...är detta en kuggis? Skall det vara Peppe Eng?
-Tänk på att du kan vinna ett glimrande, grått skägg att bära på julafton. Ta god tid på dig.
-Ja...du säger det, sa tomten och rotade i sin ficka efter tändaren.
-Du kanske vill ringa en vän? undrade gästen.
-Jag har inga vänner. Det finns ingen som känner mig.
-Tänk dig noga för. Du har tre livlinor. Nästan som Keith Richards på hotellrummet efter en spelning, du kan välja fifty/fifty och därmed be datorn plocka bort två av de felaktiga svaren, sa mannen på trappan och himlade något med ögonen.
-Vilken dator? morrade Tomtefar. Du är ju knäpp! Det här är segt nog att titta på i tv, fy fasiken att få uppleva det i verkligheten. Hjärndöd underhållning, det är vad det är. Jag vill att du försvinner från min trädgård. Stick!

Den besökande ryggade tillbaka något. Sedan tog han sig på skägget och väste demonstrativt:
-Jag är Bengt Magnusson och detta är mitt seriösa och respektingivande skägg:
image90

-Jag vet, sa Tomtefar. Och detta är min cigg och min tändare. Jag bryr mig inte om din dumma frågesport, ännu mindre om ditt skägg.
Men om du kan skaffa mobilnumret till Petra Nordlund är du välkommen tillbaka. Hej då!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0