FJODOR FARIN, UPPTÄCKSRESANDE

Jag har ett oerhört kreativt arbete, trots allt. I ämnet Medieproduktion A får eleverna prova på de olika inriktningarna Text, Foto, Grafisk kommunikation, Rörlig bild och Expo.

Jag håller förstås i Text-kursen och en av mina pigga påhitt är att lära eleverna att skriva personporträtt.
För att spexa till det lite "klär jag ut mig" till en psykotisk gentleman kallad Fjodor Farin. Han är troligen världens siste upptäcksresande. Han kommer från Skåne, bor på ett chateau utanför Paris tillsammans med sin hustru Henrika som är keramiker och gör en något ekivok typ av konst i lera. Han samlar på telefonkataloger, komplett samling från 1934 och framåt, han blev ansiktsförlamad i Sumatra 1983 och gav några år tidigare ut en bok; "Att mötas är att skiljas".

Vidare blev Fjodor attackerad av en sällsamma primater i Kenya för några år sedan. De besköt honom med hagelgevär varpå Fjodor besvarade elden. Han kallar dem för noplissar eftersom de hela tiden skrek "No please, No please, No please" (tack för den, Lindeman)

Fjodor har varit nästan överallt, utom i USA. Han flyger helst luftballong men bara om den är
gul med rosa prickar på. Däremot flyger han aldrig över vatten, han försöker undvika detta i möjligaste mån.
Hans terapeut har förklarat att det kan ha att göra med att han såg sin lillasyster drunkna när han var liten.

Men Fjodor jobbar på med sin terapi och målet nu är att bli så pass återställd att han kan åka Finlandsbåt innan 2010.
Just det. En sak till. Så här ser Fjodor Farin ut:
image32
Klädgalgen i örat är en sudanesisk manlighetssymbol som skall symbolisera det enda som hänger på mannen.

***
Om jag får in spännande personporträtt på detta?
Sover Dolly Parton på rygg?
Vill Peter Jihde synas i tv?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0