I VÄNTAN PÅ ULVESONS PALMEPORTRÄTT

Det är märkligt vilka kringelkrokiga vägar saker och ting kan ta sig ibland. Senast igår sade jag till sambon att visst var det länge sedan man såg något med Johan Ulveson. Ett tag i mitten av 90-talet verkade han vara med överallt. Lorry, Ramelrevyer, Skifs-filmer och c/o Segemyhr mm mm. Sedan blev det tyst.
Nu är han tillbaka.

I september skall Johan Ulveson tillsammans med Johan Rheborg och Magnus Uggla showa på Cirkus i Stockholm. Vilse i välfärdshelvetet, är rubriken på något som sägs vara en gränsöverskridande nummerrevy/föreställning/show.

Foto: Mats Bäcker

Vi får väl se vad det kan bli av detta, biljetterna släpps i mars.

Annars går ju en sådan som jag och hoppas på att Johan Ulveson - när han snart kommit i rätt ålder - tilldelas den seriösa roll som skulle bli hans livs rollprestation.

Jag tänker så här. Någon gång de kommande tio åren har vi kanske kommit så långt att vi är beredda att ägna oss åt personen och statsmannen Olof Palme. Inte bara upprätthålla oss vid det faktum att Palme mördades och skriva spaltmeter om den taffliga polisutredning som fortfarande gäckar oss.

Om manusförfattare och producenter någon gång framöver vågar sticka ut hakan och skildra Palmes liv och karriär (alltså allt det som mannen var med om innan 1986) skulle detta kunna bli en utmärkt, spännande och intressant film. En levnadsteckning, gärna en kritisk sådan, jag tänker mig en svensk version av Oliver Stones film Nixon. Fast om Olof Pame. Erkänn, det finns hur mycket stoff som helst att göra film på. Palmes liv var fascinerande. Han var totalt dominant i svensk politik under stora delar av 60- och 70-talet. Älskad av de sina, starkt hatad av meningsmotståndare. Ständigt ifrågasatt. Karismatisk. Smått manisk i sin iver att till varje pris behålla makten. Starkt personligt engagerad, den killen brann verkligen för sina idéer.

Helt enkelt en bra, välskriven film om Palme och hans tid. Om dåtidens DDR-Sverige.
Det skulle kunna bli hur bra som helst.
Som du säkert redan listat ut anser jag att den ende skådespelare som skulle kunna göra Palme porträttlik och samtidigt få brottas med en stor utmaning till roll är Johan Ulveson. I maj fyller han 54 år. Ungefär så gammal som Palme blev. Det är dags att ge Ulveson rollen med stort R.
image223image224

Kommentarer
Postat av: Poppa

BODYBAG...
klockrent!
Låter som tung metal.
Där skulle jag verkligen vilja se dig bakom mikrofonen.
GROOOOOOOWL......

2008-02-26 @ 08:26:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0