ÖVER DET NORMALA

Jag har det på känn. Det är bara en tidsfråga innan landets Norrköpingsplacerade meteorologer sammanfattar den svenska vintern 2007/2008 so far. Och jag vet vad de kommer att säga.

Någonting om att medeltemperaturen i södra Sverige har varit mycket över det normala i december, januari och februari. Det får de nämligen betalt för att säga. Inga märkvärdigheter.

Det konstiga är väl snarare att det som dessa vädergökar kallar normalt enbart kallas så eftersom det grundar sig på någon typ av historik. Varför måste 4 grader plus vara normalt bara för att vi skriver februari?

Kyla kan aldrig bli något normalt. Kyla och is är onormalt. Det är något konstigt, barockt, annorlunda, avvikande.
Kalla det vad du vill men det är fan inte normalt.
Det kan inte vara normalt att huttra, att frysa, att gå iklädd långkalsong och toppluva. Att med klapprande tänder stå lutad över bilens vitt gnistrande framruta och försöka hacka loss isen klockan 7 på morgonen. Det är något högst onormalt, tycker jag. Hade det varit normalt hade alla svenskar haft isbjörnspäls istället för glåmig, blekfet hud.
image195
Egentligen borde det här med kylan helt enkelt bara förbjudas. Rakt av.
Lars Ohly håller säkert redan på att snickra på någon typ av förbud. Han gillar att förbjuda saker.

PS! Jag vet att årstiden har varit otroligt mild och att jag inte skall gnälla. Vill bara uttrycka min aversion mot detta att man som svensk nöjer sig med 7 grader plus. Man ropar Halleluja över "värmen". Det är lite patetiskt. DS!

Kommentarer
Postat av: Sanna

Just nu har jag en header tävling i min blogg, var med och tävla om du vill:D

2008-02-09 @ 22:47:49
URL: http://wiiiberg.tjejsajten.se
Postat av: Sprallisa

Vilken kul text du har skrivit! Jag har aldrig tänkt på det, på det sättet som du beskriver.
Väl tänkvärda, roliga ord!

Så nu kan en annan börja undra vad du tycker om klimathotet.

2008-02-10 @ 22:28:30
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0