ALLSVENSKAN BLIR BIG BROTHER

En del stor del av media, framförallt kvällspressen, satsar stort på Allsvenskan i fotboll som just kört igång.
Det är bilagor och chattar, fotbollsbiblar och tv-kanaler, se alla målen som mms, som vhs, som betamax...
"Fråga din tandläkare så sätter han in de allsvenska målen som brygga i käften på dig!"

Och så vidare. 
Intresset är - som kanske framgått - relativt stort.
Det finns en förväntan. Det finns ett sug.

Därför är det väldigt spännande att läsa den nyöppnade sajten Allsvenskan24.se

Där har gänget bakom 00-talets En ding, ding värld; Nyheter24.se, samlat s.k spelar- och fansbloggar.
En hel sida med länkar till de allsvenska spelarnas olika bloggar. Vi får läsa om hur spelarna själva upplevt matcherna, domsluten och kylarsprayet...
Något som troligen också kan locka kvinnliga läsare, är de s.k videobloggarna inifrån spelarnas omklädningsrum.
Kanske gör varmvattnet i duschen linsen något suddig, vad vet man. Att det drar trafik är jag däremot helt övertygad om.

Det slog mig i veckan att det här är framtidens journalistik.
På gott och ont.
Vi kommer i framtiden att få läsa nyheter direkt från en källa som vi vet är partisk och subjektiv.
Sedan får vi (kanske om vi klickar på länken intill) läsa motpartens upplevelser av samma skeende.
Läsarna får allt serverat (även omklädnigsrummen) och tvingas själv ta ställning.
Underbart.

Kanske skulle man överföra det till riksdagen. En samling med ledamöternas privata bloggar, och videobloggar från muggen.

Privat, utlämnande, lekfullt. Man kan tänka sig följande bloggpost:

"Interpellationsdebatt i eftermiddag. Skall ställa frågor till biståndsministern om Östersjöländernas utvidgade samarbete visavi biståndet till tredje världen. Har i en motion krävt mer samarbete i Norden om detta. Det satt en illaluktande gubbe utanför mitt snabbköp igår kväll. Han blev arg och slog vilt omkring sig med armarna.
Justitieministern kommer också att närvara. Min partikamrat Gunnarsson skall fråga henne om de nya id-korten för folk som nyligen blivit folkbokförda. Det kurrar i magen, skall se om jag kan klämma ner en French Hotdog. Jag gillar att ha blue cheesedressing på. Nu skall jag ta flyget till Säffle, det vankas försvarsdebatt med lokala företrädare."

Hmmm...kom på att Federlay redan har en blogg av denna typ. Skulle dock vilja se alla ledamöter blogga på samma sätt och samma ställe.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0