SNÅLHETEN BEDRAR VISHETEN

Befann mig inne på Systembolaget förra veckan. Tänkte köpa vin.
I handen 150 kronor, inget betalkort eller så, bara dessa 150 kronor.
Man kan få en ganska schysst vinflaska för 150 spänn, vad jag vet.

Ändå var det nåt som sa mig, då jag skissade på det hela, att en flaska skulle vara för lite vin.
Tanken var att det skulle räcka några dagar, slutsaten blev istället att en bag-in-box torde vara lämpligast.



Åke Edwardson har i en Winter-deckare skrivit följande om bag-in-box (och jag citerar fritt): "De människor som köper hem så kallat lådvin borde rimligen löpa linan ut och även dricka vinet i pappmugg."

Kan nog stämma, ingen kan dock säga nånting annat än att man får ganska mycket vin för pengarna.
Fast frågan är vilket vin man trycker in i en box värd 149 kronor.
Full bodied, stod det på paketet.
Well rounded with a long aftertaste.

BULLSHIT!

Det spanska rödvin på låda (som jag inte ens bryr mig om att nämna namnet på) smakar inte bra.
Faktum är att det smakar svart vinbärssaft som stått framme i solen en hel dag, varpå någon illvillig sate pressat saften av en citron och innehållet i en disktrasa i vätskan.
Hade jag lagt till 30 kronor hade boxen kanske varit drickbar men nu är jag ju en lat och snål jävel som får stå mitt kast.

Även om man lätt skulle kunna räkna ut hur ävjan smakar redan innan inköp, då man gör ett enkelt överslag i huvudet.
Om denna box för 149 kr skall motsvara 4 stycken 75cl-flaskor, skulle en sådan flaska nämligen kosta ca 37 kronor.

Och inte skulle jag väl dricka en flaska vin för 37 spänn?
Då skulle jag ju vara dumsnål...

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0