SPORTENS RAINMAN

Sara, min sambo, kan absolut ingenting om sport. Hon tror att birdie är en basketterm. Hon tror att Henke Larsson spelat i Brynäs, hon kopplar inte att Brynäs är ett hockeylag.  

Just därför är det närmast skrattretande att hon gång på gång lyckas tippa rätt resultat, när hon så att säga "får feeling".

Jag lade först märke till detta fenomen inför fotbolls-VM 2002. Vi arbetade tillsammans på radion och hade en grej där vi gemensamt skulle gissa oss till vinnaren och skriva ner landets namn på ett papper, stoppa ner detta i ett  kuvert som sedan förslöts och man fick INTE öppna dokumentet innan finalen var spelad.
Några veckor innan VM körde igång skrev vi ner våra tips på en lapp i direktsändning. Jag skrev Argentina (de var grymt omtalade som presumtiva vinnare detta år), Sara skrev...Brasilien.
-Är inte de ganska bra på fotboll, Brasilien? sa hon med lika delar spelad säkerhet som total ovisshet. 

Jo, visst vann Brasilien VM-guld 2002. Mot alla odds. Sara hade haft rätt. Hon hade "fått feeling"...  

Nu i höstas, någonstans i november sa hon att HV71 nog skulle vinna SM-guld i hockey.
-Ja, det ärväl dom som Ekot kallade HIV71, det har man ju hört, den grodan...
-Kan du nämna några andra elitserielag?
-Nej...kanske AIK....

Så kommer då den stora dagen; Djurgården möter HV71 i en avgörande SM-final. Vi äter frukost. Sara ler malligt. Vad var det nu hon hade sagt om HV i höstas...
-Jag ger mig fan på att du får rätt, sa jag.
-Jag har sagt vad jag har att säga, sa Sara.
-Skall vi inte spela på resultatet?
-Kunde man inte ha spelat på att de skulle vara i final och vinna SM-guld redan i höstas, sa Sara - blottande sin naivitet...
-Nej, sa jag. Men vi kan tippa resultatet. Jag tror du har rätt. HV 71 vinner med....3-2..
Sedan började något av våra barn skrika och vi tappade fokus. Självklart hade vi ingen tanke på att satsa några pengar på finalmatchen.

Ikväll frågar Sara:
-Hur gick det får HV egentligen?
-Jag skall kolla text-tv, sa jag....hm.... nä, det är inte sant...3-2...de vann med 3-2!!!!

Till sommaren kommer jag att spela en del på Fotbolls-VM, känner jag. 
Framförallt skall jag spela på resultat.
Om och när min sambo "får feeling". 

Kommentarer
Postat av: Ewa

Det du beskriver kallas kvinnlig intuition! En begåvning att bejaka. ....men det är inte alltid den ger pengar utan i värsta fall kriser---se rubriken: Madelene flyr Sverige.

2010-04-26 @ 15:54:06
Postat av: godiva

Underbart. Kanske hon kan hjälpa mig på traven?



(dags att sova känner jag : -)

2010-04-28 @ 00:32:33
URL: http://lovelygodiva.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0