AFTONBLADETS SMAKLÖSA LEDARSTICK

Idag gjorde jag något jag inte har gjort på åtskilliga veckor, kanske år.
Jag köpte pappersupplagan av Aftonbladet.
Detta främst av nyfikenhet på den nya "grafiska förpackning" som ett team på sju-åtta personer arbetat med en längre tid. Enligt chefredaktör Jan Helin "landets skarpaste kvällstidningsmakare" som enligt samme Helin nu gjort "framtidens kvällstidning".
Det jag märker är en omgörning som i stora delar påminner om AB:s konkurrent; Expressen. De gemena rubrikerna mot vit bakgrund som sägs vara Bladets nya grej har Expressen kört med ganska länge. AB:s nya avdelning Folk i farten påminner inte så lite om Expressens klassiska Bekantas Bekanta.
Bladet har idag också ett ledarstick som har följande upprinnelse. Tidningen har noterat att den moderata partisekreteraren Sofia Arkelsten tyckt det var lite kul att Socialdemokraternas utrikespolitiske talesperson Urban Ahlin talat från ett papper vid riksdagens utrikespolitiska debatt igår, medan utrikesminister Carl Bildt (m) hade sin mindmap på en Ipad.
Tidningen skriver att Arkelsten tyckte detta var en clash mellan å ena sidan industrier i Norrland och å andra sidan modernitet, innovation och Steve Jobs.
Sedan kommer den smaklösa slutklämmen:
"Ändå är Steve Jobs, till skillnad från svensk pappersindustri, död".
Är denna jämförelse värdig Nordens största dagstidning?
Man drar alltså in en människa som numera är död till följd av sjukdomen cancer och som inte längre finns kvar på jorden i debatten i syfte att framhålla storindustrialismens subventionerade överlägsenhet över en enskild entreprenörs visionära livsgärning...
Aftonbladet är och förblir en skittidning.

Kommentarer
Postat av: Jonas (SEX NOLL TVÅ)

Ränderna går aldrig ur en zebra.

2012-02-16 @ 23:09:25
URL: http://sexnolltva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0