SÄMST NÄR DET GÄLLER



Sverige
har då gjort sin entré i ett stort fotbollsslutspel och genast känner man igen den karaktäristiskt unkna doften av fiasko!
Den svenska landslagsfotbollen liknar en hostande gammal Ford Taunus som ibland startar på direkten men oftast enbart sprider en air av gammal doftgran och en lite murrig skinnklädsel omkring sig.

Ändå tycks medias och de fult klappkepsutrustade tjockisfansens intresse aldrig riktigt ge vika.
Nu står vi åter i ett EM där ett halvårs upphaussning i medierna pyser bort framför våra ögon likt en snötäckt liten kinapuff på nyårsafton 1987.

Själv bryr jag mig inte nämnvärt då jag inser att jag och min generation har haft vårt roliga. Vi fick uppleva den makalösa triumfen 1994 då Sverige tog brons i ett VM och är klok nog att inse att något liknande troligen inte kommer att hända igen. Åtminstone inte inom de närmaste tio åren, efter vad man kan utläsa av måndagens match mot Ukraina. Dessutom har jag aldrig varit särskilt nationalistisk av mig, för min del kvittar det egentligen hur det går men kanske att känslan av pinsamhet ändå överväger i slutändan och det jag då känner inte egentligen är skamsenhet över att vara svensk; utan mer ett förakt över den hysteri som uppstått kring landslagsfotbollen. En pinsam kväljning som gör att jag snabbt hoppas svenskarna åker ut så man kan rikta uppmärksamheten mot Danmark eller någon helt annan nation.

Varför går media på samma dumma nit gång efter annan? Varför kan vi inte inse att vår storhet som fotbollsnation egentligen är fabricerad av flåshurtiga fotbollskrönikörer och Aftonbladets merchandiseavdelning; de som delar ut rosa kepsar och annat trams till fansen?

Hur Sverige (som inte ens kan besegra Ukraina) skall lyckas spela oavgjort och/eller helst vinna över både England och Frankrike är för mig en stor gåta.
Omvärldens dom över de misslyckade spelarna i det svenska laget är också hård.
Sångerskan Lill Lindfors reagerade exempelvis såhär efter Ukrainaförlusten:
"Tragik skall byggas utav Sverige. Av Sverige bygger man tragik..."

En fas av rehabilitering kommer nu också att inledas, lovar landslagsledningen.
Som straff för den usla insatsen kommer Hamrén nu att sätta killarna på att cykla runt, runt, runt i ett mörkt rum en hel dag.
Enda hjälpmedlet för att fixa belysning uppges vara en så kallad Dynamo Kiev.

Vi får väl se om denna träning hjälper.
Om inte kan vi i alla fall trösta oss med att VM-kvalet nog kör igång redan till hösten...

Kommentarer
Postat av: Hillton

Klarsynt kommenterat. Du borde få skriva förhandstexterna på kvällsbladderbladens sportredaktioner.

2012-06-12 @ 06:10:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0