DEN RÖDA KALSONGEN

Kalla mig envis och lite barnslig. Kalla mig traditionalist. Kalla mig tönt.

Allt detta kan jag köpa eftersom jag innerst inne är stark och fast övertygad om det fina i sammanhanget.
Saken är denna:

Jag har i min underklädesgarderob ett par ganska vackra, helröda kalsonger.
Dessa kalsingar används bara en gång om året.

På julafton.

Om jag ser dem i garderoben i säg...maj...blir det fel och att ta dem på sig då skulle kännas väldigt annorlunda och förbjudet. De hör julen till, helt enkelt.

På natten mellan den 23:e och 24:e december varje år tar jag fram dem och lägger dem på en säker plats. När sedan julaftonsmorgon kommer, ikläder jag mig dessa fina, helröda kalsonger.

Som jag sedan bär med stolthet under alla upptåg denna specifika dag. Väldigt få är vittnen till denna tradition men icke desto mindre sprider denna återkommande kalsongåtgärd den värme och frid vi människor förknippar med julen.

En annan återkommande tradition: Natten mellan den 23:e och 24:e plockar jag alltid fram berättelsen "En julsaga" av Charles Dickens ur bokhyllan. Där läser jag sedan om Marley och Scrooge (jag kommer sällan särskilt långt i texten då jag inmundigat rikliga mängder vin i samband med kvällens rimstuga) och somnar sedan sött.

Kvällen därpå (och resten av jul- och mellandagskvällarna) läser jag sedan denna sedelärande skröna från 1800-talets London.

Kalla mig envis och lite barnslig. Kalla mig traditionalist. Kalla mig tönt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0