CORNELIS

Fick i kväll en uppenbarelse om Cornelis Vreeswijk. Jag kände för att bläddra litet i min Cornelisbok, skriven av mångårige vännen Rolf Fredholm (Medborgare! En vänbok om Cornelis, Lindelöws bokförlag 1996)
image29
Det visar sig, märker jag nu, att trubaduren dog just igår, den 12 november, fast för exakt 20 år sedan; 1987.
Alltså nästan på dagen och exakt tjugo år senare får jag grav Cornelis-abstinens. Då skall man också minnas att Vreeswijk skulle firat 70 år i år om han fått leva, född 1937 som han var.

Många siffror, mycket jidder...det jag vill säga är att Cornelis är en av den handfull svenska kulturpersonligheter födda under 1900-talet som vi verkligen fattas, för att travestera Astrid Lindgren.

Han var en makalös människa, poet, diktare och sångare. I boken som nämns ovan förekommer många dråpliga scener ur Vreeswijks turbulenta liv; skattesmällar, misslyckade konserter, fylla och förvirring.
En läsvärd och finstämd Cornelis-bok som varmt rekommenderas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0