SVT:s NYA LOOK - TACK FÖR DET, TELEVERKET

Man blir så matt...
Att det aldrig kan bli riktigt, riktigt bra.
Svenska företag och instutitioner har generellt en rädsla för att låta varumärken bli inarbetade. Konsulter av allehanda slag tvingar företagens ledningar till nya loggor och nya färger vart och vartannat år.

En av många skandaler är när det likaledes skandalomsusade försäkringsbolaget Skandia ville tvätta bort sin dåliga image för några år sedan.
Genom att byta logga. Bort försvann det klassiska Skandiaparaplyet och in kom något grönt och fult som jag är säker på att ganska få svenskar kan identifiera som Skandia.

Men ny var den, loggan. Och det är tydligen det viktigaste. Även Gevalia har bytt logga av oklar anledning, likaså  SVT som i dagarna har lanserat sin nya look . Inget ont om kanalgrafiken. Den är snygg och behövde verkligen fräschas upp.
Det är själva kanalloggan som är problemet. Blott sex år efter den omtalade stjärnblomman som precis arbetats in, väljer public service-företaget en ny logotyp som skall profilera kanalerna mer.
SVT1:s är misstänkt lik gamla Televerkets (kanske ingen tillfällighet...statliga bolag emellan)
Faktum är att om man blandar den senaste loggan med den nya får man detta:

Fast visst, lila och orange är väl ändå ganska muntert om man jämför med de färger som SVT2 (den smala, kulturella kanalen) har fått; nämligen grå och gul. Hallå, Sovjet.
Dessutom genomför man denna ansiktslyftning lite halvhjärtat eftersom utseendet på bolagets hemsida; www.svt.se fortfarande är den gamla.

Så makalöst dåligt genomfört. Hade jag fått råda skulle självklart SVT vara gula och blå, det heter ju ändå Sveriges Television. SVT1 gul och SVT2 blå. Dessutom skulle loggorna vara enkla men varma och runda, mjuka och inbjudande. Om man nu tvunget skall in och ändra...

Bäst är kanske ändå om man låter ett väl inarbetat tema bestå, som en fast punkt i tillvaron. Så som Coca-Cola sett ut i  över 122 år. Snacka om klassiker.

För visst.
Om du blir väckt mitt i natten och någon frågar dig vad du ser när du tänker på Sveriges Television - nog är väl svaret detta:


Kommentarer
Postat av: Tankspridd

Kanske inte allt för konstigt att SVT ständigt måste skära ner på personalen. Alla pengar måste ju gå åt till PR-konsulter och nya brevpapper...

Nej, jag håller med dig. Det borde rimligen vara programmen och kanalgrafiken som är viktig, loggan ska vara en långsiktig gemensam nämnare.

2008-08-27 @ 13:06:40
URL: http://spriddatankar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0