VÅRTECKEN?

Jag är helt renons på kunskaper om blommor. Vad heter det? Botanik?

I alla fall. Utanför dörren till vårt gamla kulturhus hittade barnen i eftermiddags något som (det heter) prunkade i rabatten. Elsa frågade: - Vad är det, pappa?
Det såg ut ungefär så här, fast utan det där vita upptill:
image184
Foto: lindastradgard.blogspot.com

Efter flera sekunder av isande skräck (den skräck som kommer sig av tvehågsenhet), stammade jag fram att det nog...möjligen...kanske...måhända...exentuellt var en så kallad...eh...vitsippa eller snarare då kanske en snödroppe...eller nåt. Ja, snödroppe lät bäst. Snödroppe är det!

Elsa tog denna nyhet med ro och replikerade:
-Varför det?

Ja, inte fasiken vet jag, tänkte jag svara men sa nånting i stil med att våren bla bla bla kommer bla bla bla det börjar växa bla bla bla osv osv...

Under det att jag dividerade om livets förgänglighet visavi vårens kommande fruktsamhet och hoppingivande reproduktion hann Ville göra processen kort med den stackars...eh...vitsipp..eh..snödroppen.
Mellan hans små rosa fingrar krasades resterna av det som en gång var en liten snödroppe, sönder.

Vi hade ett vårtecken. Men det försvann. Kanske lika bra det.

Kommentarer
Postat av: Lilla Blå

Oj!

2008-02-02 @ 17:00:16
URL: http://www.lillabla.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0