KARAVANEN 1978

En av skolans galnaste och samtidigt skönaste kollegor är lärare i svenska och samtidigt en "gammal alternativmänniska" (läs: hippie). En kombination som är ganska vanlig, vad jag vet.

Denne man odlade morötter och annat njutbart i ett kollektivboende i mellersta Blekinge under stora delar av 70-talet. Plötsligt kom man på att man skulle inspireras av det klassiska amerikanska kollektivet The Farm och bege sig ut på turné. Målet var att hitta shangri-la, fast i detta fall en norrländsk skogsmyr eller något annat osexigt.

Väl där skulle det fria, alternativa livet levas. Sagt och gjort. Ett antal långhåriga typer tog vad som fanns och begav sig ut på Karavan 1978.
Hästskrindor, traktorer och annat rullbart var vad som användes.
image167

Nu har det gått 30 år. Vår lärare har blivit kravliberal och ganska tillknäppt. Kvar finns bara minnena.

Och en hemsida för att manifestera Karavanprojektet.

Kommentarer
Postat av: Uppknäppt

Tack för din uppmuntran. Tillknäppt? Menar du mit outfit kan jag förstå. Men menar du i engagemanget, i min undervisning, på fritiden...

Ta dig i brasan! Jag är fortfarande en dj-la indian, en naiv dåre - fortfarande på karavan mot inte ett "shangri-la" men en mer biodynamisk och mer andlig tillvaro än denna.

Peace´n Love!
ps. Publicera andras bilder mera! Förlåtet för denna gång för att du länkar. ds.

Postat av: Mattias

Jo du... Vet om att jag stal bilden olovligen. Så är det när man lever så att säga "on the edge".
Men det länkas ju samtidigt så att ni kan få fler, nyfikna läsare.

Tillknäppt. Nja. Du är ju tämligen vild och galen nu men jag har samtidigt hört att du tidigare hade små lustiga hattar på dig inomhus. Det är något jag har missat. Ej heller har jag sett någon slips runt pannan. Men det kanske kommer med våren.

2008-01-28 @ 15:19:54
URL: http://nonsensakuten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0