NYTT PROJEKT: FÅGELSKRÄMMA

Till hösten har jag bott i den här stan i tio år men hittills aldrig blivit nedbajsad av en mås.
Detta - inser jag nu - gör mig fullständigt unik för denna stad.

De flesta infödda (Karlskroniter) får däremot måsbajs på sig redan vid treårsåldern, och en del så tidigt som i samband med dopceremonin, medan inflyttade (Karlskronabor) får räkna med att få måsbajs på huvudet åtminstone nån gång under den första sommaren i stan.
Men jag alltså - icke (peppar, peppar, ta i trä...)
Lovar att meddela bloggens läsare om och när jag blir nedskiten av en mås.



För måsdjävlar finns det gott om och jag hatar dem alla lika intensivt.
Inte bara måsar, förresten, även trutarna hjälper till att punktera stämningen (framförallt under juni-juli).
På gamla bloggen skrev jag ett brinnande inlägg om en förhatlig trut som snodde kattens mat.
Häromsistens skedde en inte alltför rolig sak med en fiskmås som gärningsman...eller fågel...

Vi skulle grilla några grillspett spetsade med bl.a lax, smörfisk, tonfisk och allt vad det heter (fråga Sara) och plockade sålunda fram den lilla elgrillen på balkongen.
Allt gick bra. Jag stod länge och väl och penslade de små spetten.
Sedan gick det mesta åt helsike.

Några sekunders oaktsamhet från min sida då jag befinner mig i köket för att plocka fram nånting ur en låda...å sedan rasar allt. På balkongen ser jag hur en satans fiskmås liksom grenslar grillen och norpar i sig ett och ett halvt spett!!

Jag menar; laxmousse har man ju hört talas om. Detta rörde sig dock om en lax-mås, troligen älskad blott av Eva Goes, Åsa Domeij och några andra miljöpartister...

Jag sprang struttande likt Mick Jagger ut på balkongen och viftade med armarna frenetiskt.
Då lyfte måsskrället kvarlämnande två orörda spett och ett sammelsurium av fiskbitar och träpinnar som gemensamt skrek "FÅGELINFLUENSA!!!! FÅGELINFLUENSA!!"

Sara och barnen fick varm mat den kvällen. Jag micrade en pirog något senare och medan jag tuggade på den till hälften pissljumma pirogen funderade jag över hur jag skall bygga en fågelskrämma att ha på balkongen...eller får jag verkligen ha totalkoll på grillen fortsättningsvis.

"Mattias! Kan du komma, Ville har kissat?"
"NEJ!! Jag grillar!"

"Pappa, pappa...kan du byta kanal?"
"NEJ! Jag grillar!"

Låter ganska skönt, faktiskt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0