"MINA BARN SKALL VARA FINAST"

Det var som bekant sommarfest på barnens dagis i veckan och min sambo Sara hade laddat rejält.
Det som man brukar skämta om; att föräldrar övertrumfar varandra med sina barn, att umgänget blir till en uppvisning i fina kläder och söta accessoarer, gör nämligen Sara till en sanning, på fullt allvar.

Bakgrunden härtill finner man - det är Sara den första att medge - i det faktum att Saras föräldrar (konstnärssjälar) i mångt å mycket åsidosatte självklara saker i det speciella förhållande som råder mellan föräldrar och barn.

När Sara var liten skickade de med henne en matsäck, gud bevars..skam vore väl annat.
Problemet var bara att när de övriga barnen åt grillad kyckling, tunnbrödsrullar med räkost och annat mumsigt hade Saras föräldrar skickat med - och här citerar jag min sambo - "en tunn, torr, äcklig macka på hembakt bröd  som var torrare än fnöske, till detta en klibbig, svettig skiva jävla totalt smaklös Port Salut-ost! Och sedan ett kokt ägg med salt på. Kokt å kokt förresten. Det var så makalöst löskokt så jag är säker på att det ägget inte varit i kontakt med nånting varmare än piss!"

Och där satt hon. Med konstnärer till föräldrar. Och skämdes.

Det är därför som Sara nu är så mån om att Elsa o Ville skall se finast ut. Inte bara det. De skall ha den godaste maten och de finaste presenterna till dagisfröknarna (en blomma som floristen fick arrangera på ett lustifikt sätt 8 gånger om...det tog väl närmare en timme.)

Som Sara säger: "Jag vinner. Bara försök! Mina barn är finast. Elsa skall ha sin linklänning med förkläde, håret uppsatt och guldhalsband, Ville skall ha sin linneskjorta och snygga byxor. Du Mattias skall ha din linneskjorta. Det skall matcha. Mina barn skall vara finast.
Bara försök. Ni kanske har dyra villor, ni kanske har fina bilar. Spelar ingen roll. Jag vinner.
Ni kanske har en mille på banken och höga befattningar. Jag vinner ändå. Mina barn skall äta den godaste maten. Grillade kycklingklubbor, brieost, ciabattabröd, sallad på nypotatis. Sitt där med er grillade korv. Jag vinner i alla fall." 

Kommentarer
Postat av: godiva

Sorgligt, läskigt, och fint!

2009-05-19 @ 10:28:26
URL: http://lovelygodiva.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0