SVART MAN I VITT HUS

Jag är jublande lycklig och fullständigt överväldigad.
Man kan till en början inte tro att det är sant, att man får uppleva detta under sin livstid.

USA har valt en svart man till president.
En svart man som efter den 20 januari 2009 kommer att bo i ett vitt hus.
USA:s 44:e president; Barack Obama.



Jag tillhör dem som hela tiden förargats över människor som velat göra presidentvalskampanjen 2008 till en fråga om ras.
Obama är först och främst människa, varken mer eller mindre, har jag sagt.

Samtidigt kan man inte förneka det historiska i skeendet, att världens mäktigaste land kommit så långt i fråga om tolerans och liberalism att man idag har en afrikanskättad man som nyvald ledare. Helt otänkbart för 30-40 år sedan.

En seger för demokratin och en seger för mänskligheten, alldeles oavsett om Obama kommer att lyckas som president eller inte.

Jag hoppas självklart att han lyckas och att den 8 år långa republikanska eran nu är över - om inte för alltid så åtminstone för två ämbetsperioder.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0