BRITTISKA LIBERALER MED WACKO NAMN

Liberaldemokraterna (populärt kallade LibDems) i Storbritannien är landets tredje största parti, efter Labour och Tories.
De har sällan eller aldrig innehaft någon större makt utan finns mest till för dem som vägrar rösta på de stora partierna.

Som namnet antyder är de den liberala kraften i det brittiska parlamentet  men kan knappast kallas för Englands svar på Folkpartiet. De står betydligt längre åt vänster och har snarare en tokliberal eller ultraliberal inställning till politiken, en liberalism som visserligen piggar upp men som sällan leder till maktinnehav.
I Sverige skulle man nog hellre tänka på Miljöpartiet för att hitta en bra jämförelse.

Jag har lätt för att minnas namn och snappa upp triviala kunskaper så inte blev jag förvånad när min lärare i samhällskunskap på gymnasiet 1991 frågade om någon kunde namnet på några brittiska politiker förutom premiärministern.
-Paddy Ashdown, sa jag.

Alla tittade. Paddy Ashdown. Vem fan var det? Kan man heta så, verkligen?
Jo. Han ledde partiet då, liberaldemokraterna. När alla andra övningskörde och drack sig redlösa i en buske satt jag stillsamt hemma och tittade på Sky News. Där förekom han ofta, den rödhårige Ashdown.
Detta var innan Tony Blair kom in i bilden, Labour leddes av Neil Kinnock och premiärminister var den gråa gubben med världens längsta överläpp (troligen i läder) varav smeknamnet Läderläppen: John Major. Det var en festprisse, det.

Nåväl. Jag hade alltså memorerat namnet på Liberaldemokraternas partiledare i England. Till ingen nytta visade det sig, då jag blott erhöll en 4 i betyg i samhällskunskap. Något jag fortfarande kan gräma mig över.

Sedan dess har jag tappat kollen på detta parti, det enda jag snappat upp på senare tid är att de haft någon Ken eller Kenneth som avgick på grund av att han söp för mycket.

Sedan plötsligt - igår faktiskt - hörde jag på radion att den nuvarande ledaren heter...........håll i dig.........

................NICK CLEGG!!!!!!!

Låter som en porrstjärna, tycker jag.
I sanning liberalt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0