MUSIK ATT FÖDAS TILL

När jag praktiserade på Gold 105 i Östergötland 1998 hade vi en liten tävling på jobbet. Det hela gick ut på att vara född till den coolaste och bästa listettan.
Genom en hemsida kunde topplistelåtar från 1952 och framåt sökas upp med kuslig precision gällande datum, eller åtminstone indelat per vecka.

Frågan var nu vilken poplåt som toppade världens mest prestigefyllda listor just den veckan man föddes.
Har för mig att Peter Ljungberg plockade mest coolhetspoäng.

Samma vecka som han föddes (maj 1954) toppades listorna av Bill Haley & The Comets med Rock around the clock, ofta kallad världens första rocklåt.
Ganska tungt.

Andra medarbetare var födda till låtar som Hey Jude med Beatles, House Of The Rising Sun med Animals och annat klassiskt.

Själv var jag yngst i gänget och kunde med en matt suck konstatera att den låt som toppade listorna då jag kom till världen (september 1974) var Kung Fu Fighting med Carl Douglas.

Den är bara så usel och tramsig att jag vill kräkas. They were funky chinamen, from funky chinatown, sjunger han.
Ja. Just det.
Funky.

Det är så sant som det är sagt. I was born too late, into a world that doesn't care, I wish a was a punkrocker, with flowers in my hair...

Här kommer förresten en annan (betydligt svalare) låt från 1974:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0