IT'S FUCKING FACKLITTERATUR

Började läsa boken Leva livet av Armistead Maupin för ett tag sedan. Rolig och underfundig förvisso men inte tillräckligt engagerande, har jag märkt.

Trist.

Jag fick en del fina tips av er gällande läsning, ja Lilla Blå, jag skall ta tag i Mons Kallentoft senare till hösten men nu har jag kommit in i ett sug efter facklitteratur, något som händer mig titt som tätt.
Jag älskar historiska böcker, gärna politiska eller böcker om diplomati. Så tråkig är jag.

Som av en slump hittade jag en bok om Sveriges utrikesminister Christian Gunther (hur fan skriver jag tyska y...?), mannen som  var samlingsregeringens utrikespolitiske strateg under andra världskriget 1939-1945.
Boken - som jag just påbörjat - är skriven av journalisten Henrik Arnstad och verkar vara väldigt underbyggd (förarbetet tog honom elva år) samt ytterligt välskriven - han har en skön distans och ett stunsigt språk, eller vad sägs om detta exempel:

(Under första världskriget jobbar Gunther som notarie på folkhushållningskommissionens  potatisavdelning, en nog så viktig instans i det av hungersnöd drabbade fosterlandet, året är 1917):

"Han tar sitt viktiga jobb på allvar.
Han är arg på bönderna, som han misstänker tjyvhåller på potatis. De får mer betalt av svartabörshandlare. Samtidigt har Ingrid blivit gravid och familjen bestämmer sig för att bebisen skall födas i hemmet och inte på sjukhus. När det är dags är Christian Gunther inte hemma - han jagar en leverans potatis i Umeå. Förlossningen sker på natten och blir omedelbart dramatisk: barnet kan inte komma ut. Men barnmorskan klarar situationen och när läkarhjälp anländer är allt över. Barnet är en dotter som får namnet Lena.
Det blir Christian Gunthers tredje och sista barn."

Boken heter Spelaren Christian Gunther och utges av W&W. Till boken hör även en webbplats för den som är intresserad.




Kommentarer
Postat av: Lilla Blå

Ü? Menar du ü? Ha, ha, titta vad jag kan ü ü ü ü!!!



ü som i Günter, du...



he-he-he...



Ska jag ta det en gång till?

ü

Sådärja, dagens bus avklarat. Det var ju lätt. Lätt som en plätt. Lika lätt som att göra ett "ü".

2008-09-03 @ 12:24:23
Postat av: Mattias

Låt mig gissa att farbror Gösta specialimporterat ett tyskt tangentbord från Bremen?

2008-09-03 @ 18:54:16
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/
Postat av: Mattias

Kom på det nu.



Titta här: ü ü ü ü üÜÜÜÜÜÜÜ



I bland lönar det sig att trycka på "alt möjligt" och inte bara CTRL ALT DELETE

2008-09-03 @ 22:24:27
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/
Postat av: Henrik Arnstad

Tack för vänliga ord!

2008-09-12 @ 15:26:47
URL: http://www.christiangunther.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0