NÄR SKUTAN GÅR PÅ VÄRDEGRUND

På skolan har vi under en längre tid haft besök av två konsulter vars syften ter sig om inte dunkla så möjligen något diffusa men som åtminstone officiellt är menade till att undervisa personalen om det här med en gemensam värdegrund.

Ni anar säkert vad det innebär; personal ombeds att samla begreppet värdegrund i ett antal vackra ord såsom "tydlighet", "ärlighet", "samarbete" och så vidare.
Dessa hundratals ord skall sedan stötas och blötas , varpå ett antal s.k kulturbärare utses.
Dessa sållar sedan ut de fem ord som anses bäst motsvara arbetslaget och dess målsättning att skapa en optimal miljö för just "samarbete", "ärlighet" och "tydlighet".

Nästa steg blir att konkretisera vad dessa ord betyder i praktisk handling.
Vad menar du med "ärlighet"?, vad menar jag med "ärlighet"?
Vad säger Påven? Vad säger Per Ragnar?
Och så vidare...

Allt detta är säkert både viktigt och fint.
Det enda jag har funderat på under de två tillfällen jag mött dessa båda konsulter, är vem i helvete den där karln påminner om.
När han stått där och pratat om "ansvar", "trovärdighet" eller "omtanke" har jag bara tänkt: vem i helsike är det han liknar?

I veckan kom jag äntligen på det.
Det är ju John Kerry, den gamle demokratiske presidentkandidaten!


Är du konsult, är chansen relativt stor att du ser ut precis så här...

Kommentarer
Postat av: HillsHillton

Att vecka pannan djupt och diskutera och märkvärdisera självklarheter har alltid varit födkroken nummer ett för konsulter.

Vem kan segla förutan vind? Konsulter!

2009-06-02 @ 22:58:27
Postat av: Nonsensakuten

Jo...man kanske skulle bli konsult. Har för mig att jag raljerat över ett sådant scenario i ett tidigare inlägg.

2009-06-03 @ 09:41:42
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0