DEN RÄTTA RYTMEN

Har ett vagt minne av att vi på skolan fick besök av Röda Korset förra läsåret, strax innan sommarlovet.
Det satt en småfet liten man med grå mustasch, tämligen snarlik Lille Fridolf och pratade om första hjälpen vid akuta nödsituationer.

Minns avsnittet om konstgjord andning, eftersom han drog en ganska smålöjlig minnesregel.
Det handlar om när man blåst in luft i det livlösa offrets lungor och ser bröstkorgen häva sig.
Det är ju då man skall trycka ner bröstkorgen stötvis för att få igång andningen på rätt sätt, om jag nu inte förträngt det vikigaste i mannens föreläsning.

Mustaschmannen säger:
-När ni pressar ner bröstkorgen är det bra att göra det i en fast rytm. Vi brukar säga att man skall sjunga Pippi Långstrump-låten tyst för sig själv, det visar sig nämligen att den har rätt rytm.
Och så simulerar han bröstkorgspressning med hjälp av en rosa latexdocka:
-Här kommer Pippi Långstrump, tjolahopp, tjolahej, tjolahoppsansa...här kommer Pippi Långstrump...osv...

Det är då som Pascal (som namnet kanske avslöjar, fransman) ställer frågan:
-Jag som är fransk...hur skall jag komma ihåg den? Vet du några franska låtar jag kan sjunga?
Varpå jag - som alltid vill kläcka billiga one-liners - omedelbart ropar:
-Du får sjunga Padam! med Edith Piaf!

Detta tycker Pascal (och en del andra deltagare) är ganska kul.
Jag inser nu att offret kommer att dö om Pascal hittar en livlös person, ger vederbörande konstgjord andning, ser bröstkorgen häva sig och börja pumpa ner bröstet till tonerna av Padam!

Den går ju på tok för långsamt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0