INGEN SOM VINNER...

Oavsett hur det går i Christer Björkmans lilla musiktävling i helgen kan vi alla se oss som förlorare.
Det fanns nämligen en tid då Melodifestivalen betydde något, stod på barrikaderna, pekade ut vindriktingen åt folk med fuktade pekfingar och gav oss alla hopp.
Det var längesedan.
1982. Chips vann med låten Dag efter Dag. Nicole vann sedan Eurovision Song Contest med Ein bisschen frieden. Aldrig tidigare, och inte sedan dess, har schlagermusiken betytt så mycket för så många...
Episk, kraftfull, världsförbättrande.

Smaka själv på budskapet:

Dag efter dag, gång på gång var jag på väg. Dag efter dag, gång på gång, tog steg på steg. Men nu var det nåt som sa mig: a whow whow whow vill ha dig, så skall det va, du och jag, dag efter dag...
En liten frid, en liten sol, på denna jord som vi bor på.


Jämför gärna med den något svårtydda sensmoralen från Malena Ernman:
Aaaaiiiaaiiiihhha iiiaaaaaa eeeeeeeeaaaaaaauuuuuiiiiieeeee

Nej, Melodifestivalen har tappat sin roll som samvete och måttstock över samtiden och mänskligheten.
Kvar finns bara EMD, vad nu det har med samtid eller mänsklighet att göra.
De har gjort en djärv kupp inför finalen, kan man läsa.
De har bytt sina svarta frackar mot vita. Se bilderna bara i Aftonbladet!
När man ser dem är det lätt att brista ut i ett a whow whow whow.....

Det är förstås både kusligt och pinsamt men min speciella känsla för schlager, internt kallad Mattias känsla för snömos, säger mig att gossarna i EMD (Eunucker mot droger) kommer att kamma hem det.
Låten är säkert snodd nån stans ifrån (den låter bekant men går inte att placera). 
Den är faktiskt ganska bra, har jag märkt efter att jag haft den dunkande inne i huvet, något som brukar vara ett gott (eller dåligt) tecken.
Baby, Goodbye skulle bli en skitbra låt om man slapp EMD.
Tänk om Robbie Williams sjöng den, då skulle ingen reagera. Han skulle gå iland med det. Med eller utan hatt och käpp.
Problemet är arrangemanget och det faktum att den framförs av de där jönsarna.

Vad de övriga bidragen anbelangar skiter jag nästan i vilket, även om jag personligen självklart hoppas att Caroline af Ugglas vinner. Tävlingen är egentligen helt ointressant men om nu någon skall vinna är den enda rätta kandidaten af Ugglas.
Hennes låt betyder något. Hon betyder något. Hennes framförande är avskalat och äkta. Hon skulle definitivt platsa i europafinalen. Där utgår man som bekant från låtar med soul, känsla och beröring på ett helt annat sätt.
Så kunde exempelvis bröderna Olsen vinna med Fly On The Wings Of Love 2000.
En låt präglad av vingar, luft och...kärlek...

Min spekulation således: EMD eller Ernman vinner säkert (operakitsch gillas av Rhapsody in Rock-publiken).
Vinner af Ugglas är det en jätterolig skräll.
Läser du det här inlägget efter finalen och mina spekulationer är helt åt helsike är du välkommen att kasta ägg i kommentatorsfältet....

En sak är dock säker; Petra Mede leder nog inte nästa års tävling. Hennes manus gick in i väggen för tre veckor sedan och befinner sig nu på rekreationsbehandling i staden Tourettes, Kanada.
Överhuvudtaget är det väl tveksamt om det här konceptet med deltävlingar i Sko-Dej-Arena i Knäckebröhult kommer att funka så länge till.
Gör som Volvo. Se över kostnaderna och de negativa tendenser en Melodifestival 2010 för med sig.
Och då inte minst musikaliskt.

Kommentarer
Postat av: Strössel

Godmorgon! Det är skönt att det finns någon som lägger taggtråd på kvällsmackan. Annars skulle jag inte ha fått börja min lördag med åtta flatskratt. Jag har inte sett något av avsnitten i den dokusåpa du refererar till, men nu känner jag mig behagligt uppdaterad (och uppiggad).

2009-03-14 @ 09:32:38
URL: http://bahasas.blogspot.com/
Postat av: Nonsensakuten

8 flatskratt på en lördag är Socialstyrelsens rekommendation. Det är därför som Systemet har lördagsöppet..

Tips. Kolla på eländet ikväll och prisa någon högre makt att det är över.

Om nu inte Björkman sätter in ett nytt avsnitt, kallat Tredje Chansen, nästa lördag...

2009-03-14 @ 12:41:10
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0