VÅFFLAN GICK I FRAS

Får väl ändå passa på att tacka den heliga ande för att han gjorde jungfru Maria på tjocken i mars, utan denna övernaturliga händelse skulle vi ju inte haft VÅFFELDAGEN...

Du känner väl till storyn om den 25 mars (eller närmaste söndag) som Maria Bebådelsedag, i Sverige länge benämnd vårfrudagen som sedan genom slarvig muntlig tradering uppfattats som våffeldagen.

Ungefär som Pingstdagen blivit pissdagen och skärtorsdag stjärt-torsdag.

Nu var det ändå så att vi fann oss sitta där med två barn under 5 år och inget våffeljärn.
-Jag har aldrig gjort våfflor i hela mitt liv, sa Sara som däremot våfflat håret. Fast det var ju på 80-talet.
Det har flutit mycket våffelsmet från Ekströms under broarna sedan dess.

Nu skulle vi äntligen producera våfflor, att inmundiga med vaniljglass och jordgubbssylt.
Vi skaffade nämligen igår ett s.k dubbel-våffel-järn från OBH Nordica.
Företagets slogan är som bekant: Designing good life.
Jo, du...att våffla två våfflor på samma gång är åtminstone vad jag kallar för "good life".



Istället för egen smet köpte vi Ekströms frasvåffelmix. Man undrar...det här begreppet frasvåfflor...vad är skillnaden? Har Ekströms i sitt sortiment även "segvåfflor"?
Säkert ingen storsäljare i så fall.

Det blev förbannat gott, det blev väldigt mycket och efter uppemot 16 våfflor kände familjen att "jodå, det här skall vi banne mig göra fler gånger" samt "jag tror jag kommer att spy av mättnad".

Glad våffeldag på dig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0