FEBERDRÖMMAR

Är sjuk. Feber och snuva.
Det är alltid lika fascinerande med feber. Man drömmer så konstigt.

En dröm gick ut på att jag övertalats av omgivningen att döma en fotbollsmatch mellan Holmsjö och nåt annat lag som jag glömt namnet på.
Jag sa hela tiden till folk att jag aldrig satt mig in i fotbollens regelverk och att jag på min höjd kunde förklara vad det här med offside gick ut på. Trots detta gav de sig inte; jag skulle verkligen döma den här matchen.
Någon övertalade mig med argumentet att det var av välgörenhet; min domarmedverkan i matchen skulle ge miljontals fattiga barn i världen mat och trygghet, om jag bara var så vänlig och drog på mig den svart-vita domardressen.

Så skedde också; fullständigt håglös men samtidigt nervös satte jag mig i bilen för att åka upp till den plats där matchen skulle äga rum.
Jag bytte om och gick ut på planen med två fotbollar under varje arm. Det var kallt och jag kunde med lätthet känna publikens ögon i nacken. Jag visste inte riktigt hur jag skulle bete mig men så mycket fattade jag att det var min uppgift att blåsa igång matchen.
Det är då jag inser mitt fatala misstag. Jag har glömt visselpipan hemma.

En annan dröm jag haft gick ut på att familjen varit bortrest en längre tid varpå någon ställer en fråga i förbigående: -Men..hunden då?
Vi har ingen hund men i drömmen ser jag ändå hur vi lämnar vår semesterort hals över huvud för att skynda hemåt. Väl hemma möts vi av en fullständigt utmärglad dalmatinerhund som sitter i köket.
Det värsta av allt är att hunden är ett skal som är helt genomskinligt. Inuti hundens kropp syntes skelettet, det klappande hjärtat och en alldeles förkrympt och skrynklig magsäck som ekade tomt.

Av allt detta äcklades jag och vaknade sedan direkt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0