KANSKE HAR HON SINA SKÄL

Får man skryta med sina barn här på bloggen?

Visst får man det.
Elsa är bara 5 och ett halvt år men kan redan läsa relativt obehindrat ur böcker.
Nu vill hon lära sig mer och mer om språkets makt och vanmakt, som Guillou skulle ha uttryckt det.

Det senaste är att Elsa så smått börjat träna på det här med sje-ljud. När skall det vara SJ, när skall det vara SCH och när skall det exempelvis vara SKJ...?
Jag har sagt åt henne att försöka undvika SJ så mycket som möjligt, åtminstone om hon vill hinna lära sig detta i tid.
För mycket SJ leder lätt till förseningar.

Nåväl. Med sina purfärska kunskaper blir det ibland lite svårt att omsätta det hela korrekt i praktiken.

Ett exempel:

Elsa ropar innan dusch:
-Pappa...smörjer du in mig efter duschen?
Jag ropar tillbaka:
-Nej. Det får du min själ göra själv.

Elsa svarar blixtsnabbt:
-Min själ? Vad då, är jag en själ nu också? Snart kanske jag stjäl dina pengar...

Hmm..

Efter att vi klarat av det här med Sje-ljuden kanske vi skall flytta fokus lite mer mot ämnen som etik och moral.

Kommentarer
Postat av: PaljettenQ

Skrattar gott, finurlig liten dam det där...:)

2010-03-10 @ 18:35:22
URL: http://paljettenq.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0