FREDAGSMYS DIREKT

Undar egentligen vad som är det första belägget för ordet fredagsmys.
Min teori är att det rör sig om senhösten 1981.
Vid denna tid hade den kollektivistiska eran av gemensamma storhushåll planat ut, folk skulle istället satsa på sig själva och måna om sitt eget hushålls bekvämligheter.

För att manifestera att fredagsfestligheterna enkom var avsedda för den egna familjen skapades begreppet fredagsmys, en markör som inte gick att kollra bort.
-Skall vi kolla video hemma hos dig?
-Nej. Jag kan inte...vi har fredagsmys.
Främlingar gjorde sig icke besvär; nu skulle det grillas revbensspjäll i hemmets lugna vrå.

Under 90-talet rullade det flitigt en tv-reklam som gjorde gällande att det fanns en telefonbaserad hjälpfunktion för folk som inte kunde separera röda strumpor från vita.
-Via Direkt, kan jag hjälpa till med något? var den givna repliken som många tittare gjorde sig lustiga över och drev med. Alldeles oavsett om det verkligen fanns en sådan hjälptelefon, är idén god och fortfarande användbar.
I vårt stressade 10-tal kan man dock tänka sig en annan variant: Fredagsmys direkt, kan jag hjälpa till med något?

En telefontjänst som ger små tips om hur man skall mysa till det. Skulle dessutom vara lättarbetat. Att sitta som telefonist där skulle vara världens enklaste jobb, men kanske samtidigt det mest monotona.
Det skulle ju nämligen bli såhär:

-Fredagsmys direkt, kan jag hjälpa till med något?
-Jo hej, jag ringer från Partille och vi skulle vilja ha lite tips om..
-Tacos....det funkar alltid...tack och hej!

-Fredagsmys direkt, kan jag hjälpa till med något?
-Hej, Simon från Hägersten. Jag vill ha lite förslag på...
-Varför inte en tacomiddag? Hej hej...

-Fredagsmys direkt, kan jag hjälpa till med något?
-Tjena. Marita från Gävle. Vad skall man bjuda på ikväll tycker ni?
-Ja...tacos är ju alltid trevligt så här på fredagen...trevlig helg!

 

Kommentarer
Postat av: Bengt

Låter som ett rätt behagligt jobb. Nog något för mig. Annars saknar jag Via Direkt-reklamen. Humoristisk reklam är en bristvara. Via Direkt-reklamen VAR riktigt humoristisk. Även om det ju inte riktigt var meningen.

2010-11-19 @ 21:15:37
URL: http://bengtbernstrom.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0