SÄSONGSARBETE MED FART

Fram till den 16 december rullar webkamerorna runt, runt, runt på räls inne i en lada i Kalmar.
Det är Posten som skapat en levande julkortsmiljö inspirerad av Jenny Nyströms klassiska motiv.
Varje dag rullar kameran live och besökare kan sedan knäppa sina egna julkort, dvs frysa bilden när just den där älskade pittoreska halmbalen med frigolitsnö syns i bild.
Min favorit är de tre små grisarna som samlats runt ett piano (de gånger jag kollat har INGEN gris spelat piano...de ligger mest och dåsar, tycks det mig...slögrisar!)
Idén är rolig och fyller säkert sin funktion. Jag kan dock inte hjälpa att jag tycker lite synd om de inhyrda säsongsarbetare som skall agera tomtenissar. Tänk dig att stå en hel arbetsdag i lösskägg och extremt varma och kanske också lite kliande kläder med spotlights i fejan och veta allt hela världen kan se vad du gör (åtminstone var femtionde sekund eller vad det blir).
Du kanske står och snackar med din kollega, tar en kopp kaffe, lägger in en snus..råkar fisa lite eller skicka ett sms med din mobiltelefon. Sen, plötsligt, kommer webkameran susande mot dig. In med snusen, släng bort mobilen, ställ undan kaffet, kontrollera att lösskägget sitter som det ska och vinka in i kameran...det tar kanske tre sekunder så är du åter ute ur bild...var var du nu? Jo..kaffet...sms:et...och sen tänkte du svara nåt på frågan som din arbetskamrat ställde och...är du inte lite kissnödig?...och där kommer webbkameran farande mot dig igen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0