APROPÅ BOKREA

Det finns bokinköp man ångrar att man aldrig genomförde. Böcker som man bläddrat i men aldrig förmått sig själv till att köpa.
Den nu pågående bokrean lämnar självklart inga som helst sådana här tankar, snarare tvärtom.
Det jag sett på bokrean som verkat intressant, har jag redan i hyllan och de gånger jag hittat en bok som verkat lovande slår det mig att jag kan åka ner till Preem och köpa exakt samma publikation i pocket och dessutom tio kronor billigare.
Den svenska bokrean har tappat stinget, helt enkelt.
Undrar förresten hur det känns för den enormt hajpade journalisten Jan Wallentin vars bok Strindbergs stjärna blev så omskriven i höstas, såld till ett stort antal länder med i det närmaste Dan Brownskmässig marknadsföring; detta var verkligen något alldeles extra.
Nu, några månader senare, reas Wallentins debut ut för 69 kronor på Bokia.
Men - för att åtevända dit jag började; det finns bokinköp man ångrar att man aldrig genomförde.
Glömmer aldrig hur jag stod inne i Akademibokhandeln i Linköping 1998 och fingrade på en stor faktabok med den eggande titeln Så dog de.
Där hade någon vettvilling samtal in fakta om över 100 kändisars sista två timmar som levande.
I väldigt rak och faktamässig stil redogjordes det för hur exempelvis Jeanne d'ArcRobert Kennedy, Elvis Presley och Sid Vicious spenderade sina sista två timmar i livet.
En aning morbid och snaskig men samtidigt - om uttycket tillåts - spännande.
En riktig bladvändare.
Varför köpte jag aldrig den?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0