STOLPE IN

Har just nu formidabelt roligt åt en bok jag köpt på Kupan; Äventyr i Paris - och annorstädes av legendaren Sven Stolpe.
I ett antal mer eller mindre sanningsenliga krönikor delar han med sig av sitt sjuka liv som ett kulturellt enfant terrible. Bland annat den mer än 40 år gamla skrönan om hur han en gång i sin ungdom var på audiens hos norske författaren Björnstjerne Björnssons maka Karoline.
Rättigheterna till Björnssons samlade verk hade förvärvats av bokförlaget Gyldendahl på villkor att de varje år betalade ut ett rikligt honorar till den stackars änkan.
Det är bara det att gumman vid tillfället för audiensen varit död sedan en längre tid. Stolpe med sällskap misstänker nu att släktingarna plockat fram hennes lik som något slags bevis för att allt är i sin ordning.
Och där sitter hon och tar emot gäster.
"Skakad och darrande steg jag fram och fick tag i en kall liten hand. I detta ögonblick hörde jag bakom mig en viskning:
-Hun er opstoppet, Sven...
Förfärad släppte jag handen, som föll i knät. Den gamla damen satt alldeles orörlig, med stelt ansikte."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0